Samsun'da OMÜ Havacılık ve Uzay Teknolojileri Uygulama ve Araştırma Merkezi'nin (UZAYTEM) çalışmaları kapsamında, 'Doğan' adı verilen 2 kişilik genel havacılık uçağı projesi hız kesmeden devam ediyor.
Proje yürütücüsü OMÜ Sivil Havacılık Yüksek Okulu Pilotaj Bölümü Öğretim Görevlisi Cevat Sunol, yerli tasarım ve üretim uçağın yüzde 50'sinin tamamlandığını söyledi. Sunol, "Son yıllarda Türkiye'de özgün tasarım olarak üretilen insanlı uçak olarak biri ülkemizin TAI'nin üretmiş olduğu 'Hürkuş' uçak projesi var, bir de bizim 'Doğan' projemiz var" dedi.
Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ) Havacılık ve Uzay Teknolojileri Uygulama ve Araştırma Merkezi’nin (UZAYTEM) Ağustos 2013’de, 2 kişilik genel havacılık uçağı yapılması için çalışma başlatıldı. Hazırlanan proje OMÜ Bilimsel Araştırma Projeleri Komisyonu’na sunularak onaylandı. Proje maliyetinin üniversite tarafından karşılanmasının ardından çalışmalara başlandı. Teknik araştırmalardan sonra tasarım ve eskiz çalışmalarının ardından Şubat 2015'de uçağın yapım çalışmalarına geçildi. Uçağın gövde ve kanatları yapıldı. Montaj çalışmalarının devam ettiği belirtildi.
Toplam kalkış ağırlığı 750 kilo olacak uçağa 'Doğan' adı verildi. Uçağın menzilinin 1500 kilometre olacağı, seyir hızının 277 kilometre olup, 6 bin metre yüksekliğe kadar çıkabileceği belirtildi. 180 beygir gücünde motoru bulunacak uçağın boyu 7, kanat uzunluğu ise 9 metre olacak.
MONTAJ ÇALIŞMASI YAPILIYOR
Proje yürütücüsü OMÜ Sivil Havacılık Yüksek Okulu Pilotaj Bölümü Öğretim Görevlisi Cevat Sunol, yapımı devam eden yerli tasarım ve yerli üretim uçağın yüzde 50'sinin tamamlandığını söyledi. Kendi özgün tasarımları olan uçağın, tamamen kompozit malzemelerden UZAYTEM kompozit tesislerinde üretildiğini dile getiren Sunol, "Doğan genel havacılık uçağı projesi üniversitemizin bilimsel araştırmalar kapsamında desteklediği bir proje. 2014 yılında uçağın tasarımı başladı. 2015 yılı itibariyle üretim çalışmaları başladı. Kanatların ve gövdenin imalatında epey bir yol aldı. İlk ürünler çıktı. Bu ürünler üzerinde hem yapısal testler yapıyoruz hem de montaj çalışmaları yapıyoruz. İnşallah gövde ve kanatları da birleştireceğiz ve uçağımızı inşallah sistem entegrasyonu tamamlandıktan sonra ilk uçuş testlerini yapacağız. Proje kapsamında hem sanayi işbirlikleri kuruyoruz hem de sivil havacılık genel müdürlüğü ile sertifikasyon açısından koordineli bir çalışma yürütmeye çalışıyoruz" dedi.
YERLİ TASARIM YERLİ ÜRETİM UÇAK
Uçağın yüzde 100 yerli tasarım olması ve yerli yapım olmasının çok önemli olduğunu dile getiren Sunol, "Üretimde kullandığımız malzemeler büyük ölçüde yine yerli sanayicilerimizin üretmiş olduğu kompozit malzemeler. Bu bağlamda projeyi sürdürülebilirliği açısından önemli bir nokta. İleride bu uçağın seri üretimini düşünüyoruz. Bu bağlamda yerli malzemeyi kullanmak uçağın üretiminin sürdürülebilir olması açısından önemli. Şu ana kadar sistem entegrasyonu olsun yer testleri olsun uçağın tamamlanması iki yılı alacak gibi gözüküyor. Kalıpların üretimi tamamlandı. Uçağın üretim süresini aslında kalıplardan sonraki süre olarak değerlendirmek lazım. Biz aslında bir uçak fabrikasının temellerini atıyoruz. Bundan sonra yeni ürünleri yapmak çok daha hızlı kolay olacak. Çünkü elimizde bitmiş kalıplar olacak" diye konuştu.
TAI'NİN HÜRKÜŞ'U, OMÜ'NÜN DOĞAN'I
Uçağın tasarım aşamasının büyük zaman aldığını ifade eden Sunol, "Ülkemizde bu konuda çok fazla bir birikimin olmayışı tabii ki bizi zorluyor ama bizde bu birikimi oluşturmak için elimizden geleni yapıyoruz. Son yıllarda Türkiye'de özgün tasarım olarak üretilen insanlı uçak olarak iki uçak var. Biri ülkemizin havacılıktaki lokomotif gemisi TAI'nin üretmiş olduğu 'Hürkuş' uçak projesi var bir de bizim 'Doğan' projemiz var. O bakımdan projemiz önemli. Projemizin bundan sonraki çalışmalara temel oluşturacağını düşünüyoruz. İnşallah etkin sanayi işbirlikleri kurarak bu projenin ticaretleşmesi, ülkemiz, sanayisine, ekonomisine, savunmasına faydalı olmasını hedefliyoruz. İnşallah kimsenin yüzünü kara çıkartmayız. Yakında Doğan'ı gökyüzünde görürüz" diye konuştu.