Turkcell Genel Müdürü Kaan Terzioğlu, “Bu servisi sunabilmek için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Çok yakın zamanda Türkiye artık kendi e-posta servisini kullanmaya başlayacak” dedi. Türkiye’nin verisinin Türkiye’de tutulmaması en çok tartışılan konulardan biri. Yerli dijital servisler geliştirerek, bu konuda harekete geçen Turkcell, yeni bir dijital servisler için kolları sıvadı.
Bunlardan biri yerli e-posta servisi. Diğeri ise yerli navigasyon. En büyük eksiklerimizden birinin yerli ve milli e-posta servisi olduğunu anlatan Turkcell Genel Müdürü Kaan Terzioğlu, “Bu servisi sunabilmek için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Çok yakın zamanda Türkiye artık kendi e-posta servisini kullanmaya başlayacak” dedi.
"AYNI HATAYI YAPMAYALIM"
Dünyada yeni dönemde petrolün yerini artık verinin aldığını belirten Terzioğlu, “Türkiye dünyada en fazla veri üreten ülkelerden birisi. Bizim Orta Doğu ülkelerinin yüz yıldır yaptığı hatayı yapmamamız lazım. Onlar ham petrolü topraktan çıkardı, varili 70-80 dolara sattı. Sonra o petrolü alıp işleyenler işlenmiş ürünleri bu ülkelere milyonlarca dolara geri sattı. Veri de aynı.
Bugün GB’ı tüm dünyada 2-2.5 dolar seviyesinde. Ama işlendiğinde milyarlarca dolarlık değere dönüşüyor. O nedenle bizim kendi verimizi kendi ülkemizde saklayıp, burada işleyip yeni servislere dönüştürmemiz lazım” dedi.
NAVİGASYON İÇİN GERİ SAYIM
Bundan yaklaşık 3.5 yıl önce “Türkiye’nin verisi Türkiye’de kalsın” diye yola çıktıklarını söyleyen Terzioğlu, şunları anlattı: “Bu yolda bugün sadece Türkiye’den değil tüm dünyadan 130 milyondan fazla kez indirilen onlarca dijital servis geliştirdik. Bu servislerimiz Turkcell’in yerli veri merkezleri üzerinde çalışıyor, halkımızın verisi Türkiye’de kalıyor ve yeni değerlere dönüşüyor.
Örneğin; mesajlaşma platformumuz BiP, müzik platformumuz fizy, TV platformumuz TV+ ve elbette en fazla veri üretilen yer olan arama motoru pazarında Yaani ile varız. Yakın zamanda yerli navigasyon sistemimiz de devreye girecek. Yeni nesil yerli bir e-posta hizmeti sunmaya başlamaktaki amacımız, bu ülke sınırları içerisinde gönderilen e-postaların da yine Türkiye’nin içerisinde tutulmasını sağlamak.
Türk halkı bugüne kadar bizi yalnız bırakmadı, servislerimize teveccüh gösterdi. Yerli e-posta servisimizi de aynı şekilde sahipleneceklerini ümit ediyorum.”
Turkcell’in toplam veri trafiğinde, geliştirdikleri yerli servislerin payının artamaya devam ettiğini belirten Terzioğlu, “4.5G kullanıcılarının aylık veri kullanım ortalamaları 7 GB’a yükseldi. Lifecell’de bu rakam 8 GB’ı da aşmış durumda.
Turkcell servislerinin tüm trafiğimizdeki oranı ise yüzde 10’lar seviyesine geldi. Burada daha yolumuz var. Ben bir yıl içinde bu trafiğin 2 katına çıkacağını ve yüzde 20’ler seviyesine geleceğini tahmin ediyorum” diye konuştu.
DÜNYADA 30’DAN FAZLA OPERATÖR İLE GÖRÜŞÜYOR
LifeCell Ventures ile Turkcell’in geliştirdiği servislerin dünyadaki diğer operatörlere açan Turkcell, dijital servis ihracatı hamlesine devam ediyor. Terzioğlu, “Moldovalı operatör Moldcell bu alanda Lifebox ile ilk adımı atmıştı. Sonrasında BiP’i de alarak kendi altyapısına entegre etti ve müşterilerinin kullanımına sunmaya başladı. Şu anda 100 bine yakın kullanıcıları var.
Ukrayna’da 600 bine yakın BiP kullanıcısına ulaştık. Yine Rusya, Fas, Almanya ve Pakistan’da yüz binlerce BiP kullanıcısı var. Örneğin; Kıbrıs’ta neredeyse her 2 kişiden birinin telefonunda BiP yüklü. Fizy ve Dergilik uygulamalarımız da yurt dışında çok fazla talep görüyor.
Tüm dünyadan çok yoğun bir talep görüyoruz. Şu anda tüm dünyada 30’dan fazla operatör ile görüşme halindeyiz. Ben 2019 yılının dijital ihracat tarafında çok ciddi bir sıçrama yaşayacağımızı ve Turkcell’in geliştirdiği servislerin, çok farklı ülkelerde farklı operatörler tarafından kullanılmaya başlanacağını düşünüyorum” dedi.
HEDEFLERİNİ YUKARI ÇEKTİ
2018 yılı üçüncü çeyrek sonuçlarına da değinen Terzioğlu, Turkcell’in bu çeyrekte geliri yüzde 26.1 arttırarak, 5.8 milyar TL’lik gelir ve yüzde 46.6 artışla 2.4 milyar TL Faiz Amortisman Vergi Öncesi Kâr (FAVÖK) elde ettiklerini söyledi. Terzioğlu, “Tüm zamanların en yüksek üç aylık grup geliri ve FAVÖK’üne imza attık. Son çeyrekte elde ettiğimiz sonuçlar sadece Turkcell’in değil Türkiye’nin gücünü göstermesi açısından da çok önemli.
Güçlü operasyonel performansımız ihtiyatlı finansal risk yönetimiyle birleşince dünya ekonomilerinde gözlemlediğimiz olumsuz etkilere rağmen hem gelirde hem de FAVÖK’te büyüme ivmemiz devam etti. Gelirde tüm zamanların rekorunu kırdık. Bu tablo güçlü iş modelimizle istikrarlı büyümemizi sürdüreceğimizin kanıtı. Bu nedenle Turkcell olarak hedeflerimizi yukarı çektik” dedi.