Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Alper Kanca, yaklaşık 3 yıl önce dernek olarak ABD’ye bir heyet gönderdiklerini hatırlatarak, “Bu ziyaretimiz meyvelerini verdi. Bazı üyelerimiz orada ofis açtı. Benim şirketim de depo yatırımı yapacak” dedi. Kanca, yeni hedef pazarlarının ise büyük bir potansiyel gördükleri Hindistan olduğunu söyledi. Yan sanayicilerin bir süredir fırsatları kolladığı İran pazarındaki arayışları da sürüyor.
TAYSAD Başkanı Alper Kanca, İstanbul’da gerçekleşen iftar yemeğinde uluslararası alanda yaşanan rekabete dikkat çekmek ve farklı ülkelerdeki pazar fırsatlarını değerlendirmek amacıyla basın mensuplarıyla bir araya geldi. TAYSAD üyelerinden oluşan bir heyetin geçtiğimiz haftalarda Hindistan’daki ana sanayi firmalarına bir ziyaret gerçekleştirdiğini açıklayan Kanca, “Hindistan pazarı hakikaten istikrarlı bir büyüme gösteriyor ve bizim için iyi bir potansiyel içeriyor. Bugün Hindistan’ın bulunduğu noktayı değerlendirecek olursak; Hindistan 2,25 trilyon dolarlık ekonomisiyle, satın alma gücü paritesi açısından dünyanın en büyük üçüncü ülkesi konumunda. 2015–2016 arasında Gayrisafi Yurt İçi Hâsılası yüzde 7,6 artış gösterdi. Bu sonuç Hindistan’ı dünyanın en hızlı büyüyen ekonomisi yaptığı gibi yukarı yönlü ivmesinin de sağlamlaşmasını destekliyor. IMF, Hindistan ekonomisindeki bu hızın 2020’ye kadar süreceği öngörüsünde bulunuyor” diye konuştu.
Üretimde Almanya’yı sollayacak
Hindistan’ın aynı zamanda dünyanın en büyük motorlu araç üreticilerinden ve pazarlarından birisi olduğuna dikkat çeken Kanca, “Verilere göre 2016 yılında ülkede motorlu araç üretimi yüzde 8 artarak 4,5 milyon adede yükselmiş durumda. Hindistan’da şu an her 1000 kişiye 22 motorlu araç düşüyor. Ülkenin araç parkı da her geçen gün büyüme gösteriyor ve 2017 yılı itibari ile 40 milyon adedin üzerine çıkacağı tahmin ediliyor. Buna rağmen, kalabalık nüfusa oranla araç sahipliği hala oldukça düşük seviyede. Dolayısıyla gelecek yıllarda pazarın gelişmeye açık olduğunu söyleyebiliriz. 2016 yılı OICA verilerine göre iç satışlar ise 3,7 milyon adet düzeyinde, 2017’de bu rakamın 4 milyon adedi aşması bekleniyor. Binek otomobil pazarında en büyük payı yüzde 44 ile Maruti Suzuki alırken; Mahindra yüzde 9,4 ve Tata yüzde 4,9’luk bir paya sahip. Otomotiv tedarik sanayicileri olarak bizim bu büyümeyi göz ardı etmememiz ve böylesine verimli bir pazarı iyi değerlendirmemiz gerekiyor. Hindistan şu anda otomotiv üretiminde dünyada 5. sırada ancak, önümüzdeki yıl Almanya’yı sollayarak 4. sıraya yükselmesi bekleniyor” dedi.
Kanca, yaklaşık 3 yıl önce ABD’ye bir heyet gönderdiklerini de hatırlatarak, “Bu ziyaretimiz meyvelerini verdi. Bazı üyelerimiz orada ofis açtı. Benim şirketim de depo yatırımı yapmayı planlıyor” şeklinde konuştu.
2017 hedef pazarlarından biri de İran!
OIB-TAYSAD işbirliğinde ve Ekonomi Bakanlığı’nın katkıları ile 13 Haziran'da Bursa’da Türkiye-İran Ticaret ve İşbirliği Konferansı’nın gerçekleştiğini hatırlatan Kanca, bu pazarı da önemsediklerini vurguladı. Kanca, “2013'te, İran’a otomotiv ihracatımız ambargoların da etkisiyle yüzde 55 gerilemişti. Ancak geçen yıl, ambargoların kaldırılması sonrasında, ihracatımız yüzde 70 artış göstererek 345 milyon dolara yükseldi. Bu rakamın 320 milyon doları ise tedarik sanayi ihracatı idi. Ocak-mayıs dönemindeki ihracatımız geçen yıla göre yüzde 54 artarak 176 milyon dolara ulaştı. Bölgedeki işbirliklerimizi artırmak amacıyla bir süredir paydaş kurumlarla dirsek temasını sürdürüyoruz” dedi.
TAYSAD’dan 48 üye İSO 500’ün içinde yer aldı
“Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu” araştırmasının sonuçlarına göre, 2016 yılında TAYSAD’tan 48 üye ISO 500 listesinde yer aldı. Alper Kanca, “TAYSAD olarak yaklaşık 23 milyar dolar iş hacmi, 8 milyar dolar doğrudan ihracata ve 150 binin üzerinde istihdama sahip köklü bir sivil toplum kuruluşuyuz. 2010’da yılında ISO 500 listesinde 39 TAYSAD üyesi kuruluş yer alırken, 2016’da bu sayı 48 üyeye ulaştı. 2017 yılına yönelik hedeflerimizden biri de üye sayımızı artırmak ve listeye daha fazla üye kuruluşumuzla dahil olmak” dedi.