TÜRKİYE VE 2023 VİZYONU
Türkiye’de yeni bir dönem başlamak üzere ve bu dönemin planları ile ilgili olarak her geçen gün yeni bir düzenleme ile karşılaşıyoruz. Söylenen planlar bir hafta sonra revize edilerek yeniden önümüze konuyor. Bunun sebeplerinden bazıları, muhalif tarafın sunulan plana karşı kendi planlarını sunması veya o planı çürütecek söylemlerde bulunması.
Geçen hafta TİM Başkanı 2023 yılı hedeflerinde değişiklik yaptıklarını açıkladı. 500 milyar $ olarak belirlenen ihracat hedefi revizyonla 545 milyar $ olarak lanse edildi. Yapılan öngörülere göre dünya pazarından 2023 yılında yüzde 1.58 pay alacağız.
Bu öngörülen rakamlar gerçekten çok güzel. Türkiye’nin 2023’e hazırlanarak girmesi, ön raporlar oluşturulması ve bununla ilgili planlarının olduğunu bilmek güzel olmasına rağmen bu planların içinde en büyük paya sahip olacak konuda bir çalışma yapılmamış veya adım atılmamış olması üzücü. Kanımızca Türkiye’nin 2023 vizyonunda başarılı olabilmesinin en büyük koşullarından biri lojistik sektöründe yapılacak düzenlemelerdir. Lojistik zinciri veya tedarik zinciri oluşumlarının planlı yapılması için lojistik 2023 vizyonu acilen planlanmalı, gümrüklerde önlemler alınmalı hatta İstanbul’da kurulması planlanan iki lojistik köy projesinin bir an önce altyapı hazırlığının bitirilerek faaliyete başlaması gerekmektedir.
Türkiye önemli çalışmalarda bulunarak dünya pazarından istediği payın fazlasını alabilecek güçtedir. Komşu ülkelerle yapılan anlaşmalar doğru bir vizyonumuz olduğunu kanıtlıyor. Dünyanın 17’inci büyük ekonomisine sahip olan bir ülkenin hali hazırda lojistik planının olmaması ise gözümüzün önünde duran büyük bir engeli görmediğimiz anlamına gelmektedir. Bu konuda meslek örgütlerine büyük işler düşmekte, STK’lar bu konularda ortak bir çalışma yapmalı ve ulaştırma bakanlığına sunmalıdır.
Başbakanımız “Çılgın Proje”sini açıkladı. Herkesin merakla beklediği bu proje kimseyi şaşırtmadı. Böylesi “çılgın” bir projenin daha önceki söylemlerden ön hazırlığı yapıldığı zaten anlaşılıyordu. Proje İstanbul’a 2’nci boğaz hattı planı olarak lanse edildi. Bu proje yüz yıllardır büyük bir hayaldir. Ama bazı sebeplerden hayata geçirilememiştir. Olmayacak anlamına tabiî ki gelmiyor. Fakat bu projenin 2023 yılı vizyonumuza bir katkısı olacak mı? Bir şeylere katkısı olurken, hangi noktalarda zararlar verebileceğinin iyi tartışılması gerektiği kanaatindeyiz. Ekolojik denge, yatırım maliyeti vs... gibi can alıcı noktalarda kurumların konuyu tartışacağını, ülkemiz ve İstanbul’umuz için, en önemlisi Lojistik Sektörü için en uygun hale getirileceğini umut etmekteyiz.
Bu projenin mesleğimizi çok ilgilendiren ayağı olan lojistik köylerle ilgili çalışmaları, gümrükteki sorunları çözebilecek diğer projeleri de dinlemek isterdik. Bizim için önemli olan konu budur. Gelecek vizyonumuza uygun projeler ortaya çıkarmalı ve hayata geçirmeliyiz. Bu “Çılgın Proje”yi kamuoyu enine boyuna nasılsa tartışacaktır. Bizim beklentimiz 2023 yılı lojistik planının da en kısa zamanda hazırlanarak ortaya konulmasıdır.
Hayaller olmasa dünyada hiçbir şeyin var olmayacağını biliyoruz. Hayal kuranlar bizim geleceğimizi çizmeye devam ediyor. Bizde lojistik ve gümrükçüler olarak bir hayal kuruyoruz. Ülkemizin 2023 yılında dünyanın lojistik üssü olma hayalini...
Ercüment TAHMAZ
Metsan Group
Yönetim Kurulu Başkanı
ercument@metsan.com.tr