Intermodal taşımacılığın lideri U.N. Ro-Ro, ihraçatcılarımız için büyük kolaylıklar sağlayan yeni bir anlaşmaya imza attı. U.N. Ro-Ro'nun, Pendik, Ambarlı ve Mersin’den kalkan gemilerinin yanaştığı İtalya'nın Trieste Limanı'ndaki kullanım hakkı, 2041 yılına kadar uzatıldı. U.N. Ro-Ro CEO'su Selçuk Boztepe, “Trieste Limanı’ndaki ‘Serbest Bölge' statüsü, müşterilerimizin transit geçiş belgesi almadan Avrupa’ya açılması anlamına geliyor” dedi.
Trieste Liman Başkanlığı’nda gerçekleşen basın toplantısında bir konuşma yapan U.N. Ro-Ro CEO'su Selçuk Boztepe, öncelikli olarak Türkiye ekonomik büyüme ve ihracat için 2023 hedeflerinin önemine en başından beri inandıklarını ve bu doğrultuda çalışmaya devam ettiklerini belirtti.
Ülke ekonomisinin lokomotiflerinden birinin katma değerli üretim ve ihracat olduğunu vurgulayan Boztepe, U.N. Ro-Ro olarak ihracatçımızın önünü açacak hamleler yaptıklarına dikkat çekti. 2000 yılından 2016 yılına kadar U.N. Ro-Ro’nun çalışmakta olduğu ana Avrupa pazarlarına olan ihracatın her sene dolar bazında yüzde 9 büyüdüğünün altını çizen Boztepe, aynı dönemde yaşanan Türkiye’deki bankacılık krizleri, global finansal krizler ve Türkiye’nin geçirmiş olduğu zor bir 2016’ya rağmen, ihracatın ve yük artışlarının Türkiye’nin yüksek ekonomik büyümesinin de üzerinde olduğuna dikkat çekti.
Türkiye etiketli ürünlerimizin Avrupa’nın dört bir yanına ulaşması için büyük çaba sarfettiklerini de belirten Boztepe, yapılan tüm çalışmaların neticesinde 2017'yi 225 milyon Avro ciro ile kapattıklarını söyledi. 2017 yılında 2016’ya göre hacimlerde yüzde 10 ciroda ise yüzde 20’nin üzerinde artış sağlayan U.N. Ro-Ro’nun, 2018 için benzer bir hacim artışı öngördüğünü vurgulayan Boztepe, sözlerini şöyle sürdürdü; "Trieste Limanı hem U.N. Ro-Ro için, hem de müşterilerimiz olan Türk nakliyecileri için Avrupa’daki en önemli kapımız. Bugüne kadar yapılan yatırımlar sayesinde 2041 yılına kadar kullanım hakkımız uzatıldı ve günde 6 tren seferi yapabilir hale geldik. Yatırımlarımız meyvelerini vermeye başladı, terminal sahalarını birleştirdik müşterilerimize park sahaları yarattık ve yeni tren hatlarını devreye aldık. İhracatçılarımızın taleplerine daha hızlı yanıt vermek adına 2017 yılında 2 gemimizi bir Türk tersanesinde 30'ar metre uzattık. Özellikle Avrupa pazarı ile gerçekleşen ihracata dair büyük adımlar atıyoruz. İtalya'nın en büyük limanlarından olan Trieste de Avrupa pazarına açılan çok önemli bir kapı. Trieste Limanı’na 2013 yılından beri 20 milyon Avroluk yatırım gerçekleştirdik. Bu doğrultuda U.N. Ro-Ro iştiraki olan ve İtalya'da yer alan Samer Seaport'un işletmeciliğinde olan Riva Triana Terminali’nin kullanım hakkını 2041'e kadar uzattık. Bu, ihracatçılarımız için büyük önem teşkil ediyor. Trieste Limanı’nın diğer Akdeniz limanlarında mevcut olmayan ‘Serbest Bölge’ statüsü, müşterilerimizin transit geçiş belgesi almadan operasyonlarını yürütmesi anlamına geliyor. 2017 yılında Trieste üzerinden gerçekleşen tren bağlantıları; Avusturya (Wels, Salzburg) Almanya (Münih, Ludwigshafen, Duisburg, Lubeck, Hamburg) Lüksemburg (Bettembourg) İsveç (Malmö, Stockholm, Trelleborg, Göteborg) Norveç (Oslo) Letonya (Liepaja) Finlandiya (Hanko, Kotka)Rusya (St. Petersburg) olarak öne çıktı. 2018 yılında ise bu bölgelere Doğu Avrupa, Almanya Ruhr bölgesinde yeni şehirler ile Kuzey İtalya eklenecek."
Toplam 39 milyon avroluk yatırım
Ocak 2017 itibariyle şirkete katılan Selçuk Boztepe, U.N. Ro-Ro’nun “müşterilerine güvenilir, rekabetçi, çevreci ve katma değerli bir hizmet sağladığını” söyledi. Müşterilere sunulan hizmetlerin geliştirilmesi için gereken her yatırımı yapacaklarının altını çizen Boztepe, 2017 yılında toplamda 39 milyon avroluk bir yatırım gerçekleştirdiklerini belirtti.
Trieste Limanı, Intermodal taşımacılıkta Türkiye'nin Avrupa'ya açılan kapısı
U.N. RO-RO’nun Trieste Limanı’na güvenli erişimi, Türkiye ve Avrupa arasındaki “deniz köprüsü” için temel oluşturuyor. Sahip olduğu özellikler, limana kritik sorumluluklar yüklüyor. Trieste Limanı’nın diğer Akdeniz limanlarında mevcut olmayan “Serbest Bölge” statüsü, U.N. Ro-Ro müşterileri için önemli bir avantaj sunuyor. İtalya devletinin, İtalya’dan geçen uluslararası kargo akışını Trieste Ticari Serbest Liman Bölgesi’nde limanın dokunulmazlık rejimine tabi olması uyarınca sınırlayamaması, bu limanı Türkiye’den Avrupa’ya akan kargo trafiği için ideal bir bağlantı noktası yapıyor. Karayolunda yaşanan geçiş belgesi sorunları, gümrük ve otobanlardaki yoğunluklar, sürüş yasakları, Türk şöförlerinin yaşadığı vize problemleri ve yüksek işletme ve yatırım maliyetlerine ilaveten İtalya'nın Türkiye’ye sağladığı yıllık transit geçiş belgelerinin sınırlı sayıda olması dikkate alındığında, Trieste Limanı’nın “Serbest Bölge” statüsü, Türk nakliye firmalarının U.N. Ro-Ro’nun kısa mesafe deniz taşımacılığını kullanmaları için ek bir avantaj sağlıyor.
Trieste’de mega vinç
Yakın zaman önce U.N. Ro-Ro tarafından Trieste Limanı'nda hizmete alınmış olan, 325 ton ağırlığında, 12 metre yüksekliğinde ve 50 metre genişliğindeki, 60 tonluk yükü kaldırma kapasitesine sahip mega vinç, Samer Seaports & Terminals’de Türkiye ile Trieste arasındaki ro-ro taşımacılığı açısından büyük bir yük hacmi artışına neden olacak.
2017 itibariyle Trieste’ye gelen yüklerin %45’i tren ile devam ederken, bu oranın 2019 sonunda yüzde 75 olması hedefleniyor. Operasyonun geneline bakıldığında daha fazla tren elleçlenmesi ile karayolundan demiryoluna daha fazla araç geçişini sağlayacak. Mega vinç, hem elektrikli olması hem de karayolundan tren yoluna geçecek araç sayısını kapasitesini arttırması nedeniyle “yeşil” yani doğa dostu vinç olarak da anılıyor. Mobil vinçlerle 1 saatte 15 hareket ile sınırlı hareket sayısı yapılan yatırımla 27’ye çıkabiliyor. Devreye alınan mega vinç ile elleçlenen tren sayısı artacak, transit süreler ve beklemelerde azalma sağlanacak. Yeni yatırımla birlikte, bir yılda 4380 tren seferi kapasitesi sağlanmış oluyor.
U.N. Ro-Ro, İstanbul’dan Pendik ile Ambarlı ve Mersin’den, İtalya’daki Trieste ve Bari Limanı’na, Pendik’ten Fransa’daki Toulon Limanı’na düzenli Ro-Ro seferleri gerçekleştiriyor. Akdeniz’in en kuzeyinde yer alan, konumu itibariyle Batı ve Orta Avrupa’ya hinterlandı çok geniş olan bir liman olan Trieste, Ro-Ro, konteyner, ham petrol ve genel yük taşımalarına aracılık etmesi ve İtalya’nın en önemli limanlarından biri olmasının yanı sıra, U.N. Ro-Ro'nun mevcut pazar payında da önemli bir yere sahip.
Yaklaşık olarak 2 milyon 300 bin metrekare üzerine kurulu olan limanda, U.N. Ro-Ro’nun Pendik, Ambarlı ve Mersin’den kalkan gemilerin yanaştığı U.N. Ro-Ro iştiraki olan Samer Seaports firmasının işletmeciliğinde olan Riva Triana Terminali yer alıyor. U.N. Ro-Ro'nun 2013 yılında, İtalya'da faaliyet gösteren Samer Seaports’un yüzde 60 hissesini alarak ilk yurtdışı terminal yatırımını gerçekleştirdiği Riva Triana Terminali'nde, gemilerin yanaşabileceği üç tane rıhtım ve rampası yer alıyor. Terminal içerisinde, acente ve gümrük işlemlerinin yapılabileceği idari bina da bulunuyor. U.N. Ro-Ro’nun Samer Terminali’ni 2013'de satın almasından sonra 2016 yılında Samer Seaports’un yanındaki TFT terminalinin satın alınarak U.N. Ro-Ro bünyesine katılmasıyla terminal içerisinde bulunan toplamda 44 bin metrekare kapalı depolama alanı ve 1500 araç kapasiteli park alanı müşterilerin hizmetine sunulmuş oldu. Boztepe, 2013 yılından bugüne kadar sadece Trieste limanında yapılan yatırımların 20 milyon avro seviyesinde gerçekleştiğini ve müşterilerin taşımalarını verimli hale getirirken, karayolundan “Ro-Ro ve intermodal” taşımacılığa geçişi hızlandırmak için tüm gerekli yatırımları yapmaya devam edeceklerini söyledi.