Dünyanın en büyük otomotiv üreticilerinden Toyota, akıllı telefon uygulaması üzerinden araç çağırma servisi sunan Uber’e ortak olduğunu açıkladı. Bu iş birliğiyle Toyota’nın, Uber sürücülerine uygun koşullarda araç sağlamanın dışında, müşteri taleplerini belirleme ve sürücüsüz araç araştırmaları gibi konularda da birlikte çalışacağı kaydediliyor.
Toyota’nın, Uber şirketinin küçük bir hissesini satın aldığı belirtilirken, bunun mali portresi hakkında bir bilgi verilmedi. Japon üreticinin, söz konusu işbirliğiyle Uber sisteminde bulunan sürücülere, uygun kredili araç sağlayacağı, Uber sistemine dahil sürücülerin de, taksitleri yaptıkları taşımalar üzerinden ödeme gibi ikmanlara sahip olacağı belirtiliyor. Bununla birlikte iki şirketin, müşteri talepleri konusunda birlikte araştırmalar yapacağı, sürücüsüz araçlar konusunda da çalışmaları hızlandıracakları konuşuluyor.
Japon üreticinin, bu şirkette büyük hissedar olmak ve yönetime girmek gibi bir talepte bulunmadığı kaydedilirken, tarafların, istedikleri zaman yollarını ayırma seçenekleri buluduğu da öne sürülüyor. Toyota’nın, özellikle bu tip bir araç paylaşım sistemini kullananların alışkanlıklarını deneyimleme arzusunda olduğu belirtiliyor.
Bu ilk değil!
Akıllı telefon uygulamaları aracılığıyla araç paylaşımı sistemi, dünyanın önde gelen otomotiv üreticilerinin yeni ilgi odağı olmaya başladı.
Nitekim Toyota’dan önce Alman Volkswagen Grubu, Uber’in rakiplerinden İsrail merkezli “Gett” şirketine 300 milyon dolar yatırmış, General Motors da, Amerikalı “Lyft”e 500 milyon dolar yatırım yapmıştı. Hatta GM’in Başkanı Dan Ammann, Lyft’in yönetim kuruluna girmiş, ABD’li üretici Şikago’da Lyft sürücülerine araç kiralamaya başlamıştı. Otomotivcilerin dışında, teknoloji devi Apple da, Çinli “Didi Chuxing” şirketine 1 milyar dolar yatırdığını duyurmuştu.
Uzmanlar, araç çağırma ve paylaşma sistemlerinde büyük potansiyen bulunduğuna dikkati çekerken, “Tüm bu uygulamalar, araç kullanma alışkanlıklarımızı değiştirecek ve üreticiler de, bunun dışında kalmak istemiyor” yorumunu yapıyor.
Uber, 2009’da kurulduğundan bu yana 10 milyar dolar yatırım aldı. Şirketin, stratejik ortak arayışını da sürdürdüğü belirtiliyor.
Testlere Uber standardı
Amerikan Ulusal Otoyol Trafik Güvenliği Yönetimi (NHTSA), Uber gibi servislerin yaygınlaşması üzerine, yeni araçların çarpma testlerine farklı kriter eklemeye karar verdi. Kurumun 2019’da uygulamaya başlayacağı yeni kriterle, testlerde arka koltuklara da “test mankeni” konulacak ve ayrı not verilecek.