İhracat ve üretimde rekorlar kırmayı sürdüren Tofaş, Egea projesiyle tüm dünyaya yayılmayı hedefliyor. Avrupa pazarından sonra geçtiğimiz yıl Amerika Kıtası'na da ihracata başlayan Tofaş, temmuz ayında 2.5 milyonuncu aracını ihraç etti. Şirketin yeni hedef pazarı ise Afrika. Tofaş CEO'su Cengiz Eroldu, “Hâlihazırda Egea Sedan’ı sembolik adetlerle Güney Afrika’dan Gana’ya hatta Fas ve Angola’ya ihraç etmeye başladık” dedi. Afrika'da özellikle zor pazarlar olan Cezayir ve Mısır şirketin gündeminde. Afrika dışında, Rusya ile Brezilya ve Arjantin’in dışındaki Güney Amerika ülkeleri de yeni hedef pazarlar arasında.
Tofaş CEO'su Cengiz Eroldu ve Fiat İş Geliştirme Direktörü Altan Aytaç, İstanbul'da düzenledikleri basın toplantısı ile şirketin 6 aylık performansını değerlendirdi.
Fiat Egea projesiyle üretim ve ihracat rakamlarını ikiye katladıklarına ve geçmişte 1 yılda ulaştıkları rakamlara bu yıl 6 ayda ulaştıklarına dikkat çeken Eroldu, “Tofaş 2014’de yıl toplamında 222 bin adet üretim gerçekleştirmişti; bu yıl ise ilk 6 ayda 198 bin adet araç ürettik.
2014’teki ihracatımız 142 bin adetken 2017 yılının ilk 6 ayında 153 bin adet ihracat gerçekleştirdik. Toplam ihracat geliri ise 1.7 milyar dolara ulaştı. İlk 6 ayda gerçekleştirilen ihracat geliri Tofaş'ın geçmiş dönemlerde 1 yıldaki toplam ihracatına eşit. Toplam ciromuz 2014’te 7.4 milyar TL’ydi, şimdi ilk 6 ayda 8.6 milyar TL’lik ciro elde ettik.
Dolayısıyla Egea öncesi ve sonrasına baktığımızda Tofaş’ın performansını ikiye katladığını görüyoruz. Tofaş’ın hisse değeri ise Egea öncesinde dolar cinsinden 3.1 milyar dolarken şu an 4.1 milyar dolar seviyesinde. Yaptığımız projeler ile birlikte şirketin toplam piyasa değeri 1 milyar dolarlık bir artış gösterdi. Egea hem Tofaş hem de Türkiye açısından çok doğru bir proje oldu” diye konuştu.
'Hasat dönemine geçtik'
Bu 2.5 milyon adetlik ihracatın 1.4 milyon adedinin Fiat Doblo olduğunu hatırlatan Eroldu, “Egea, umuyoruz ki Doblo’nun da üzerinde bir ihracat performansı gösterecek. Son yıllarda gerçekleştirdiğimiz büyük yatırımların ve yoğun çalışmalarımızın olumlu sonuçlarını görüyoruz. Tofaş artık hasat dönemine girdi” dedi. Tüm dünyaya Egea ihracat etmeyi hedeflediklerini hatırlatan Eroldu, “Egea /Tipo model ailesiyle hala girmediğimiz ve girmek istediğimiz pazarlar var. Örneğin, Afrika, Rusya, Brezilya ve Arjantin’in dışındaki Güney Amerika ülkeleri. Dolayısıyla Egea’nın her pazarın talebine cevap verecek, global bir ürün olduğunu söyleyebiliriz. Gidecek çok yolumuz var” dedi.
Eroldu, Afrika pazarına yönelik şu açıklamayı yaptı: “Afrika’da Mısır veya Cezayir'in değerlendirilebilir. Ancak bunlar üretim yapmadan belli bir hacimde var olmanın çok zor olduğu pazarlar. Bu nedenle ihracat açısından değerlendirdiğimizde, büyük bir ivme yakalamak çok kolay değil. Oradaki bir şirketle işbirliği de söz konusu olabilir. Zorluklarına rağmen bu ülkeler bizim için potansiyel ihracat pazarları. Daha önce hedefimiz tüm dünya demiştik. Dünyanın her yerine Egea ihracatı gerçekleştirmek için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Hâlihazırda, Egea Sedan’ı sembolik adetlerle Güney Afrika’dan Gana’ya hatta Fas ve Angola’ya ihraç etmeye başladık. 2016 yılındaki üretim adetlerimizle Avrupa Birliği genelinde hatırı sayılır büyüklükteki fabrikalar arasına girerek, 7’nci sıraya yükseldik. Yüzde 100’e yakın bir kapasite ile çalışıyoruz. Aynı zamanda Fiat Chrysler dünyasında da en fazla üretim yapan tesis olduk. 2014 yılında ise FCA genelinde üretimde 15’inci sıralardaydık."
Fiat İş Birimi Direktörü Altan Aytaç ise iç pazara yönelik açıklama yaparak, “Türkiye otomotiv pazarının toplam büyüklüğü 2017 yılının ilk 6 ayında 400 bin adedi aştı. Fiat markası olarak satışlarımız 48 bin adet seviyesinde gerçekleşti. Pazarda geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 9’luk bir daralma görülüyor. Bu daralmaya rağmen satışlarımızı geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 5 oranında artırdık. Pazar payımızı otomobil ve ticari araç toplamında yüzde 12’ye yükselttik. Egea’nın satış performansından memnunuz” dedi.
22 yıldır yeni marka yatırımı gelmiyor
Türkiye'ye 22 yıldır yeni yatırım gelmediğini dile getiren Cengiz Eroldu, yeni yatırım için iç pazarın büyütülmesi gerektiğine vurgu yaparak şunları söyledi: “Türkiye’de bugün, bütün üreticilerin üretim adetleri artıyor. Bu çok olumlu bir gelişme. Tam kapasiteye yakın bir şekilde çalışan sektörümüzün bu hızı devam ettirebilmesi çok önemli.
Bu noktada global ölçekte yatırım yapmak ve pazarın büyümesi en öncelikli unsurlar. Örneğin pek çok markanın Rusya’da yatırım yapmasının ardında, 3 milyon adede giden bir pazar potansiyeli barındırması yatıyor. Türkiye otomotiv sektörüne son 22 senede yeni bir otomobil markası yatırımı olmadı. Yatırım teşviklerinin her zaman cesaretlendirici bir rolü var ancak asıl teşvikin ürün ve pazar olduğuna inanıyorum” dedi.
Kaynak: Aysel YÜCEL / DÜNYA