Türk Hava Yolları (THY), 2017 yılı esas faaliyet kârında 1 milyar dolar sınırını geçti.
THY Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı, geçen yıl 11 milyar dolar gelir elde eden, net kârını 223 milyon dolara ulaştıran kurumun performansını değerlendirirken “2017’yi, 2016’yı unutacak, 2015’i hatırlatacak şekilde, 15 yıllık muhteşem ivmemize yakışacak şekilde yaşamak istiyorduk. 2017 yılını başımız dik, alnımız açık kapattık” ifadelerini kullandı. İşler zorlu gittiğinde B planlarını devreye aldıklarını söyleyen Aycı, “2018’e de çok umutlu bakıyoruz. Tüm zamanların en iyi ocak ayını geride bıraktık. Şubat ayı da iyi geçti. Mart da böyle giderse çok uzun bir aradan sonra yaşadığımız en iyi ilk çeyrek olacak” açıklamasını yaptı.
THY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı İlker Aycı, 2017 yılında ‘B planlarını’ devreye alarak iyi bir yıl geçirdiklerini, 2018’e de umutlu baktıklarını söyledi. 2016’daki zararın ardından 2017’de tasarruf planları, dinamik kapasite yönetimi, mali disiplin, akıllı gider yönetimi ve gelir artırıcı proaktif filo yönetimi olmak üzere 5 temel noktaya odaklanan ‘B’ planını işleten THY’de esas faaliyet kârı ‘milyar dolar’ı aştı. Nisan ayında başlayan çıkışın, temmuz ve ağustosta yerini yolcu rekorlarına bıraktığını vurgulayan Aycı, “Finansal verilerle de tarihin en başarılı yıllarından birini geride bıraktık. İleri tarihli rezervasyonlar 'iyi bir yıl' geçireceğimizin sinyalini veriyor” diye konuştu.
Aycı, şirketin mali performansı hakkında bilgi verirken yıllık net karın 223 milyon dolar, esas faaliyet karının 1 milyar 22 milyon dolar olduğunu söyledi. Geleneksel olarak zarar yazılan yılın son çeyreğinde esas faaliyet karı 66 milyon dolar ile rekor seviyeye ulaştı. Geçen yılın tamamında 11 milyar dolar gelir elde eden THY'de, son çeyrek geliri 2016’nın aynı dönemine göre yüzde 24 artışla 2.8 milyar dolar oldu. İlker Aycı, THY'nin 2017 performansını şöyle anlattı:
Sektörün en kârlılarından biriyiz
THY, 2017 yılında global ölçekte bayrak taşıyıcı havayolları arasında 3 milyar dolar FAVKÖK (faiz, amortisman, vergi ve kira gideri öncesi kâr) değeri ve yüzde 27.5 FAVKÖK marj ile üst sıralarda yerini aldı. Söz konusu değer, THY’nin bugüne kadar elde ettiği en yüksek FAVKÖK değeri oldu. Son beş yılda ortalama yüzde 21 oranında FAVKÖK marjı yaratan THY, sektördeki en kârlı havayollarından biri olmaya devam etti. 2018’de de EBITDAR marjı 5 yıl ortalamasının üzerinde olur. Konsolide bilançoda yüzde 23, soloda yüzde 21-22 civarında olur.
En dolu aralık ayı 2017’deydi
Turizmdeki toparlanmayla beraber, taşıdığımız yolcu sayısı yüzde 9.3 artarak 68.6 milyona çıktı. Yolcu doluluk oranını 4.7 puanlık artış ile yüzde 79.1’e çıktı. Aralık ayında yüzde 79.7 ile tarihinin en yüksek aralık ayı doluluk oranına ulaştık.
Hedef 2019’da Türkiye nüfusuna ulaşmak
Bu yılın ikinci çeyreğinde canlanmaya başlayan talebin, devam eden dönemde daha da güçlenmesi ile birlikte, 2017 sonu itibariyle yolcu sayısını 68.6 milyon olarak gerçekleştirdik. Yolcu sayısındaki artış iç hatlarda yüzde 10,4, dış hatlarda yüzde 8.4 oldu. Bu yılın sonunda yolcu hedefi 74 milyon. 2019’a 80 milyon yolcu hedefi ile gidiyoruz.
Yeni hatlar açılacak
Dünyada en çok sayıda ülkeye uçan havayoluyuz. 2017'de 5 yeni noktayı daha uçuş ağına ekleyerek 121 ülkede 300 noktaya sefer icra eder konuma geldi. 2018 yılı içerisinde açılması planlanan 5 yeni hat ile birlikte toplam sefer icra edilen nokta sayısı 305’e, ülke sayısı 122’ye ulaşacak. Bu yıl açılacak yeni hatlar Sierra Leone – Freetown, Özbekistan – Semerkant, Rusya- Krasnodar, Komorlar Birliği – Moroni, İtalya – Palermo. Yeni işbirlikleriyle codeshare sayımızda 49’a çıktı.
Yeni Havalimanı’nda uçak sayısı 500’e kadar çıkacak
Türk Hava Yolları filosundaki uçak sayısı, kargo ve yolcu uçakları ile birlikte 2017 yılı sonunda 329 oldu. Bu sayıyla dünya filo büyüklüğünde, kargo şirketleri haricinde 10. sırada yer alıyoruz. Bu yıl 13 uçak daha filoya katılacak. Filo genişlemesi gelecek yıllarda da devam edecek. 2023’te 500 uçaklık filo olmak istiyoruz. 7.7 olan filo yaşı ile de Avrupa’nın en genç filolarından birine sahibiz.
Kargoda hedefi ilk 5’e koydu
Turkish Cargo, dünyanın en hızlı büyüyen kargo şirketlerinden biri oldu. Kargo hacmi, yüzde 25.5’lik büyümeyle 1.1 milyon ton. Kargo gelirleri yüzde 32 arttırarak 1.3 milyar dolara ulaştı. Kargo gelirlerinin toplam gelirler içindeki payı yüzde 10’dan yüzde 12’ye çıktı. Bu yıl kargo da yeniden çift haneli büyüme planladık. 2017 başında 55 noktaya ulaşan Turkish Cargo, bu sayıyı 2017 sonunda 73 noktaya çıkardı. Açtığı hatlarla Asya’dan Afrika’ya, Avrupa’dan Latin Amerika’ya uzanan geniş bir koridor oluşturan Turkish Cargo, 82 ülkeye ulaşmayı hedefliyor. Kargo da dünya liginde ilk 10’da yer alan şirkette hedef ilk 5’e girmek. Artık daha değerli kargo taşıyoruz.
"Ortaklıklarımızı yeni boyuta taşıyacağız"
Hayalimiz sadece yolcu taşıyarak bilet satarak para kazanmak değil. THY iş ortaklıkları üzerinden oluşturacağı şerefi ye değerleri ile kuracağı ortaklıklarda alacağı şerefi ye bedelleri ile kendi kendini finanse edecek matematiği oluşturacak güce sahip. Yeni bir havalimanına gidiyoruz, ölçeklerimiz büyüyor dolayısıyla da ortaklıklarımızı yeniden konuşmamız lazım. Orada yeni bir dünya ve ölçek var. Yer hizmetleri, yakıt, kargo ve yeme – içmede ortaklıklarımızı yeni boyuta taşıyoruz. Taşınmayı da öz kaynaklarımızla yapmıyoruz.Yeni havalimanında ‘free shop’ geliri üzerinden de pay almak istiyoruz. Büyük değer katıyoruz, bunun karşılığını almalıyız.
2018 için en önemli adımlarımızdan biri Yeni Havalimanına geçiş süreci oluşturacak. Yeni evinde daha da iyi hizmet verebilme adına, SATS ikram şirketiyle görüşmelere devam ediliyor. Do&Co’da ‘soft landing’ (yumuşak iniş) nasıl yapabiliriz diye bakıyoruz. Yakında netleştireceğiz. Sadece Türk yemeği değil, yerel lezzetler ve dünya mutfağından da örnekler sunmak istiyoruz
Uluslararası açılımlar önemli. Çin ve Hindistan ile ilgili planlarımız var. Başta Uzak Doğu bölgesi olmak üzere Kuzey Amerika, Orta ve Güney Amerika Bölgelerinde stratejik partner havayolları çalışmalarımız sürecek. Yeni havalimanın da avantajını kullanıp etkin bir rekabet üstünlüğü sağlayacağız.
Düşük maliyetli havayollarının her geçen yıl pazar paylarını artırdığı bu dönemde AnadoluJet stratejimizi geliştirmeye devam ediyoruz. 2018 yılında atmayı planladığımız büyük adımlarla AnadoluJet’e hak ettiği marka değeri ve karakteri kazandıracağız. Bu bağlamda AnadoluJet’i renginden uçuş noktalarına kadar baştan yapılandırmayı planlıyoruz.
İstanbul’un Anadolu yakasında oturanlar için Ankara ve İzmir’e Sabiha Gökçen’den daha fazla uçuşu değerlendiriyoruz. İnternet sitemiz, kabin içi müziğimiz ve üniformalarımız değişecek.
"Taşındık, 45 KM ötedeyiz"
Yeni havalimanı için tüm planlama ve stratejilerinin hazır olduğunu anlatan İlker Aycı, tüm yatırım harcamaları dahil taşınmanın maliyetinin 600-650 milyon dolar olacağını hesapladıklarını söyledi. Gazetecilerin ısrarlı soruları üzerine yeni havalimanı operasyonunda yüzde 100 randımanla çalışmaya başlamalarının 2-3 gün sürebileceğini belirten Aycı, 2016 yılında yaşanan her negatif gelişmenin ardından da operasyonu çok hızlı bir şekilde rayına oturttuklarına da dikkat çekti. Yolcu almadan geçecek 12 saatin olacağının ve İstanbul halkı açısından AHL’nin çok alışıldık bir yer olduğunun hatırlatılması üzerine Aycı, “Artık taşındık, 45 km ötedeyiz diye yazarız” esprisini yaptı.
"Yolcu dostu olmak şart"
Dünya havacılığında trendlerin farklılaştığını artık yolcuyu çekmek için her ülkenin bu yarışa hızlı yatırım ataklarıyla girdiğine işaret eden İlker Aycı, “En büyük havalimanı tamam. En verimli, en iyi işletilen ve yolcu dostu havalimanı olmak da önemli. İnce detaylarda da muhteşem bir havalimanı olabiliriz. Mesela havalimanına metroyla gelen birisi neden hemen check-in bankosuna yanaşamasın? Artık İpek Yolu, Baharat Yolu yok, hava yolu var” dedi.
Kaynak: Ece CEYHUN / DÜNYA