Yeni projenin ayrıntılarını İsveç’in Södertalje kentindeki Scania üretim merkezinde açıklayan Pazarlama ve İş Geliştirme Müdürü Adnan Yücel, bir çeşit “oyunsallaştırma” olarak özetlediği uygulamanın ayrıntılarını şu sözlerle dile getirdi:
“Genel merkezimize bir veri toplama bölümü kurduk, aynısını bayilerimize de uyarladık. Scania Entegre Sürüş Sistemleri filolardan gelen bilgileri burada topluyor. Takip ettiğimiz değerleri baz alarak sürücülere puan vereceğiz, böylece Drive League denilen bir sürücü ligi oluşmuş olacak. O ligde sürücüleri her hafta aldıkları puana göre bir sıraya yerleştirmiş olacağız. Bunu yalnızca Türkiye genelinde ve değişik segmentlerde yapıyor olmayacağız. Aynı zamanda sadece firmaların içinde bir lig oluşturup, o filoya özel bir uygulama da yapabileceğiz. Gelişimi oyunsallaştırıp, içerde tatlı bir rekabet yaratmayı amaçlıyoruz. Bu da, filolara yakıt tasarrufu olarak geri dönecek. Amacımız, sürücülerimizin en iyi olma yolunda neleri düzeltmeleri gerektiğini anımsatmak. Sistem, bize bir geri besleme de sağlayacak. Bizim iki tip paketimiz vardır. Birincisi monitoring dediğimiz ve müşterilere aylık bazda geri bildirim yapılan ve hiçbir ücret talep edilmeyen uygulama. Diğeriyse kontrol paketi dediğimiz ve müşterinin anlık olarak araçlarının hem lokasyonları, hem de sürüş verimliliğini birebir takip ettikleri bir paket. İki paket de, hem filolara bilgi aktarıyor hem de bize geri bildirim sağlıyor. Scania, bu bilgileri araç gelişiminde AR-GE amacıyla kullanıyor. Bizler de müşterilerimize daha çok kazanç sağlamak için daha verimli neler yapabiliriz onu görüyoruz. Sürücü ligi projesi de, buradan çıktı. Filo sahibi, isterse aracındaki sürücünün emniyet kemeri takıp takmadığını anlık takip edebilir.
SCANIAM SAPASAĞLAM
Bir diğer projelerinin de çalışanlar arasında kurdukları 50 kişilik whatsup grubunun ardından geliştiğini vurgulayan Yücel, bu projeyi de, şu sözlerle özetledi: “İlk uygulamayı arkadaşlar arasında yaptık. 50 kişilik bir whatsup grubu kurduk. Eve, ya da bir yere giderken yolda rastladığımız Scania’nın bir yerinde çatlak ya da başka bir araz gören arkadaş resmini çekip gruba atıyor. Plakasından sahibine ulaşıyor ve “sizin şu aracınızda şu problem var. Dilerseniz bu problemi giderebiliriz” diyoruz. Çoğu zaman filo sahibinin böyle bir problemi olduğundan bile habersiz olduğuna şahit oluyoruz. Bunu yapmaktaki amacımız kesinlikle ticari değil. Ama, sizin aracınızı en az sizin kadar önemsiyoruz mesajını vermeye çalışıyoruz. Sözün özü müşterimizi ne kadar rahatlatıp, onun üzerinden bu yükü ne kadar alabilirsek kendi işine o kadar odaklanır diye düşünüyoruz. Müşterimizin kar etmesini sağlayacak hamleler yapmalıyız. Müşterimiz kar etmezse biz de edemeyiz.
“ŞOFÖR LİGİ KALİTEYİ ARTIRIR KAZANAN FİRMALAR OLUR”
Safir Proje Geliştirme’den Feyzullah Kahraman’a Scania’nın “şoför ligi” projesini sorduk. Kahraman da bizi şöyle yanıtladı: “Bu yarışma Türkiye’de düzenlendiğinde çok ciddi katılım sağlanacağına inanıyorum. Çünkü, herkesin en iyi olmak gibi bir iddiası vardır. Bu parlatıldıkça kazanan lojistik firmaları olacaktır. Yeni nesil buna çok eğimli. Böylece şoför kalitesi artacaktır. Scania, bizim araçlarımızı bizden daha iyi takip ediyor. Bakım sürelerini daha da uzatacak uygulamaları var. Araçları Fleet Management vasıtasıyla görebiliyorlar. Ağır bakımları da kendi yerimizde yapıyorlar.
20 araçlık filomuzun tamamı Scania. Şoförlerimize yerinde eğitim veriyorlar. Eğitimini tamamlayan şoförümüz sertifikasını alıyor. Şoförün iyi sürücü olduğunu kanıtlayan hiçbir belge yok. Bir marka tarafından onun belgesinin tescillenmesi ona farkı bir statü kazandırıyor. Doğru araç kullanımı yapabileceğiniz en büyük yakıt tasarrufunu sağlar. Hemen herkes eğitimlere katılmaya hevesli. Yalnızca daha yaşlı şoförler biz zaten biliyoruz diye sıcak bakmıyor ama aslında onlar hiçbir şey bilmiyor.”
Kaynak :Selçuk ONUR/ LOJİPORT -SÖDERTALJE / İSVEÇ