Türkiye’de 17.5 milyar TL’ye ulaşan perakende e-ticaret hacmi dünyada da büyük bir hızla artmaya devam ediyor. Küresel olarak e-ticaretin toplam perakende satışlar içindeki payının bu yıl ilk kez yüzde 10’a ulaşacağı hesaplanıyor.
Bu artışta başta Çin olmak üzere gelişmekte olan ülkelerde büyüyen orta sınıfın internet kullanımındaki artışı önemli rol oynuyor.
eMarketer tarafından hazırlanan bir raporda, 2016-2021 yılına ait küresel perakende satış tahminleri dolar karşısında birçok paranın değer kaybı nedeniyle aşağı yönlü revize edildi. Raporda küresel perakende satışların bu yıl yüzde 5.8 artarak 22.73 trilyon dolara ulaşacağı öngörüldü. Ancak online perakende satışların büyük bir hızla artmaya devam edeceği tahmin edildi.
Rapora göre bu yıl online perakende satışlar, geleneksel perakende satışlardan dört kat daha hızlı artış gösterecek. Perakende e-ticaret hacminin bu yıl yüzde 23.2’lik sıçrama yaparak 2.29 trilyon dolara çıkmasını bekleyen eMarketer, böylelikle satışlarda yeni bir eşiğin aşılacağını ve internet üzerinden yapılan perakende satışların toplam satışların 10’da 1’ine ulaşacağını hesaplıyor. 2016- 2021 döneminde e-ticaret satış artışının çift haneli büyümesini sürdürmesi de bekleniyor.
ABD ve Çin toplam 1.58 trilyon dolar harcayacak
Küresel e-ticarette aslan payını bu yıl Çin ve ABD alacak. İki ülkede toplam e-ticaret hacminin 1.58 trilyon doları bulacağı tahmin edilirken, bu rakam tüm e-ticaretin yüzde 69.1’ine denk geliyor. Çin’de sadece sınırötesi e-ticaret satışların 2017’de 100 milyar doları geçmesi bekleniyor. Çin’de sınır ötesi alışverişlerinde kişi başına yıllık 882 dolar harcanacak.
Asya Pasifik e-ticaretin en hızlı gelişim gösterdiği bölgelerden. Bu yıl bölgede perakende satış hacminin 10 trilyon dolara dayanacağı tahmin ediliyor. Bölgedeki perakende satışların yüzde 14.7’sini 1.36 trilyon dolarla online alışverişler oluşturacak. Söz konusu rakam 2021’de 3 trilyon dolara tırmanacak.
Amazon zirvede Alibaba peşinde
E-ticarette en büyük platformu Amazon oluşturuyor. En büyük rakibi Alibaba, Çin’in yanında Güneydoğu Asya, Hindistan ve birçok pazarda dijital alışveriş platformuna sahip.
Almanya merkezli Zalando Avrupa’da popüler bir satış platformuyken, Arjantinli MercadoLibre Latin Amerika pazarına hakim.
Türkiye’de 2013’ten bu yana yüzde 34 büyüdü
TÜBİSAD ve ETİD’in birlikte yaptığı bir çalışmaya göre artan internet penetrasyonu ve akıllı telefon kullanımı 2016'da Türkiye e-ticaret pazarını 30.8 milyar TL büyüklüğe çıkardı. Bunun perakende harcamalar kısmı 17.5 milyar TL düzeyinde... 2013’ten itibaren Türkiye’de perakende online satışlar yüzde 34 büyüyerek 7.3 milyar TL’den 17.5 milyar TL’ye yükseldi. Ancak Türkiye’de online perakende satışların toplam içindeki payı birçok ülkenin gerisinde. Euromonitor’un verilerine göre, e-ticaretin toplam perakende içindeki payı geçtiğimiz yıl yüzde 3.4 seviyesine yükseldi. Çin’de bu oran yüzde 17.1, İngiltere’de yüzde 14.9, ABD’de yüzde 10.5 düzeyine ulaştı.
'Black Friday’de internetten ödeme yarım milyar!
Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre 'Black Friday’ olarak bilenen kasım ayının 4. cumasına denk gelen alışveriş festivalinde Türkiye’de internetten kartlı ödemeler geçen yılın aynı gününe göre rekor bir artış göstererek 2 katına çıktı.
24 Kasım Cuma günü toplam 2,45 milyar liralık işlemde kart kullanılırken, kartlı ödemelerin 565 milyon liralık kısmı internet üzerinden yapıldı. Geçen yılın aynı gününde ise 1,88 milyar lira kartlı ödeme yapıldığı göz önüne alındığında, bu yılki artış yüzde 30’a işaret etti. BKM verilerine göre kalabalık nüfusun etkisiyle internetten alışverişlerin yaklaşık yarısı İstanbul’daki kullanıcılar tarafından yapıldı.
Toplam kartlı ödemeler içindeki internetten ödemeler baz alındığında ise Kocaeli yüzde 33 ile en fazla internetten alışverişi tercih eden kent oldu. Kocaeli’ni yüzde 31’le Kırıkkale ve yüzde 30’la Iğdır takip etti.
Kaynak: Evrim KÜÇÜK / DÜNYA