Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) haziran ayına ilişkin 'perakende satış endeksleri' bültenini yayımladı.
Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış sabit fiyatlarla perakende satış hacmi 2017 yılı Haziran ayında bir önceki aya göre yüzde 0,5 arttı. Aynı ayda gıda, içecek ve tütün satışları yüzde 3,6, otomotiv yakıtı satışları yüzde 1,2 artarken, gıda dışı satışlar (otomotiv yakıtı hariç) yüzde 1,6 azaldı.
Gıda dışı sektörlerin bir önceki aya göre değişimi incelendiğinde; elektrikli eşya ve mobilya satışları yüzde 5,4, posta veya internet üzerinden satışlar yüzde 2,9 azalırken, tekstil, giyim ve ayakkabı satışları yüzde 0,2, tıbbi ürünler ve kozmetik satışları yüzde 4,4 arttı, bilgisayar, kitap ve iletişim aygıtları satışları ise aynı seviyede kaldı.
Bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 1,1 artış kaydetti
Takvim etkilerinden arındırılmış sabit fiyatlarla perakende satış hacmi aynı ay yüzde 1,1 arttı. Aynı ayda gıda dışı satışlar (otomotiv yakıtı hariç) yüzde 1,3, otomotiv yakıtı satışları yüzde 4,7 artarken, gıda, içecek ve tütün satışları yüzde 2,5 azaldı.
Gıda dışı sektörlerin bir önceki yılın aynı ayına göre değişimi incelendiğinde; bilgisayar, kitap ve iletişim aygıtları satışları yüzde 2,1, tekstil, giyim ve ayakkabı satışları yüzde 9,3 artarken, elektrikli eşya ve mobilya satışları yüzde 4, tıbbi ürünler ve kozmetik satışları yüzde 5, posta veya internet üzerinden satışlar yüzde 6,5 azaldı.
Perakende ciro
Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış cari fiyatlarla perakende ciro haziranda yüzde 0,6 artış gösterdi. Aynı ayda gıda, içecek ve tütün satışları yüzde 4, otomotiv yakıtı satışları yüzde 0,3 artarken, gıda dışı satışlar (otomotiv yakıtı hariç) yüzde 1,4 azalma gösterdi.
Takvim etkilerinden arındırılmış cari fiyatlarla perakende ciro aynı ay yüzde 12,3 arttı. Haziranda gıda, içecek ve tütün satışları yüzde 11,6, gıda dışı satışlar (otomotiv yakıtı hariç) yüzde 9,6, otomotiv yakıtı satışları yüzde 19,3 arttı.
Perakende satış hacmi çeyrek dilim
Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış sabit fiyatlarla perakende satış hacmi 2017 yılı ikinci çeyreğinde bir önceki çeyreğe göre yüzde 2,4 arttı. Takvim etkilerinden arındırılmış perakende satış hacmi ise bir önceki yılın aynı çeyreğine göre yüzde 0,8 arttı.
Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış cari fiyatlarla perakende ciro aynı çeyrekte yüzde 2,9 artış gösterdi. Takvim etkilerinden arındırılmış perakende ciro ise bir önceki yılın aynı çeyreğine göre yüzde 13,2 yükseldi.