Türkiye İstatistik Kurumu, mart ayına ilişkin perakende satış endekslerini açıkladı.
Buna göre mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış sabit fiyatlarla perakende satış hacmi 2017 yılı Mart ayında bir önceki aya göre yüzde 2,1 arttı. Aynı ayda gıda dışı satışlar (otomotiv yakıtı hariç) yüzde 3,6, otomotiv yakıtı satışları yüzde 2,7 artarken, gıda, içecek ve tütün satışları yüzde 1,2 düştü.
Bir önceki aya göre; bilgisayar, kitap ve iletişim aygıtları satışları yüzde 1,1, elektrikli eşya ve mobilya satışları yüzde 5,3, tekstil, giyim ve ayakkabı satışları yüzde 4,6, tıbbi ürünler ve kozmetik satışları yüzde 2,8, posta veya internet üzerinden satışlar yüzde 2,4 arttı.
Satış hacmi bir önceki yılın aynı ayına göre azaldı
Takvim etkilerinden arındırılmış sabit fiyatlarla perakende satış hacmi martta, bir önceki yılın aynı ayına göre ise yüzde 0,4 azaldı. Aynı ayda gıda, içecek ve tütün satışları yüzde 4,1, otomotiv yakıtı satışları yüzde 4,4 azalırken, gıda dışı satışlar (otomotiv yakıtı hariç) yüzde 3,7 büyüdü.
Bir önceki yılın aynı ayına göre; bilgisayar, kitap ve iletişim aygıtları satışları yüzde 5,4, tekstil, giyim ve ayakkabı satışları yüzde 11,5, posta veya internet üzerinden satışlar yüzde 26,5 artarken, elektrikli eşya ve mobilya satışları yüzde 4,6, tıbbi ürünler ve kozmetik satışları yüzde 2,9 geriledi.
Perakende ciro bir önceki aya göre yüzde 2 arttı
Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış cari fiyatlarla perakende ciro 2017 yılı Mart ayında bir önceki aya göre yüzde 2 arttı. Aynı ayda gıda dışı satışlar (otomotiv yakıtı hariç) yüzde 4,4 artarken, otomotiv yakıtı satışları sabit kaldı, gıda, içecek ve tütün satışları ise yüzde 0,2 azaldı.
Öte yandan takvim etkilerinden arındırılmış cari fiyatlarla perakende ciro mart ayında bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 13,9 fazlalaştı. Aynı ayda gıda, içecek ve tütün satışları yüzde 8,7, gıda dışı satışlar (otomotiv yakıtı hariç) yüzde 14,3, otomotiv yakıtı satışları yüzde 21,7 büyüdü.
Satış hacmi bir önceki çeyreğe göre yüzde 0,7 büyüdü
Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış sabit fiyatlarla perakende satış hacmi yılın ilk çeyreğinde bir önceki çeyreğe göre yüzde 0,7 arttı. Takvim etkilerinden arındırılmış perakende satış hacmi ise bir önceki yılın aynı çeyreğine göre yüzde 2,2 azaldı.
Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış cari fiyatlarla perakende ciro 2017'nin birinci çeyreğinde bir önceki çeyreğe göre yüzde 5,3 arttı. Takvim etkilerinden arındırılmış perakende ciro ise bir önceki yılın aynı çeyreğine göre yüzde 11,7 fazlalaştı.