Güneş paneli konusunda Türkiye pazarına 2013’te giren, ertesi yıl yaklaşık 460 milyon dolara Viko firmasını satın alan Panasonic, haziran ayında çıkması umulan ve çatı sistemleri pazarını hareketlendirmesi beklenen yönetmelikle pazardaki etkinliğini artırmayı hedefliyor.
Yönetmelik umudu
Panasonic’in dünyanın en verimli hücre ve panellerini üreten firma olduğunu dile getiren Panasonic Ürünleri Grubu Satış Müdürü Fatih Koray Yıldız, “2013’te pazar çok yeniydi. Emekleye emekleye ergenliğe ulaştı. Türkiye’de kurulu güç 2016 başında 550 MW iken, bugün 1 GW’ı geçti. Biz bunun 20 MW’lık kısmını tedarik ettik. Bu işin kalite ve uzun vadeli yatırım düşünen müşteri tarafına, yani piramidin üzerindeki niş pazara hitap ediyoruz. Panasonic global pazarda daha çok çatı pazarına hükmediyor. Türkiye’de daha çatı pazarı başlamadığı için yüksek satış rakamlarına ulaşamadık. Çünkü Türkiye Avrupa’nın aksine önce büyük sistemlerle başladı, daha sonra çatı pazarına geçecek gibi görünüyor” diye konuştu.
Türkiye’de güneş enerji sistemlerinde lisanslı ve lisanssız olmak üzere 2 tip yapı bulunduğunu anlatan Yıldız, “Sadece son tüketicinin ulaşabileceği bir prosedür yok. Son tüketici lisanssız üreticilerin prosedürünü takip ediyor. Bu da teknik olarak bu işi yapmanızı çok zorlaştırıyor. Hem maliyet dezavantajı var hem de Ankara’ya gidip proje takip etme şansınız yok. Bunu danışman firmalar belli bedelle yapıyorlar, astarı yüzünden pahalıya geliyor. Biz bu zorlukların Haziran ayında çıkmasını umduğumuz yeni yönetmelikle aşılacağını düşünüyoruz. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun (EPDK) açıklamalarından gördüğümüz kadarıyla 0-10 kilovat arası, müstakil evlerin ihtiyacını karşılayacak bir yönetmelik üzerinde çalışılıyor. Beklentimiz, güneş enerji sistemlerine başvuru prosedürünün elektrik, doğalgaz aboneliği kadar kolaylaştırılması” dedi.
Mahsuplaşma ve paranın nasıl ödeneceği gibi teknik sıkıntıların aşılabileceğini vurgulayan Yıldız, “100 metrekarelik ortalama bir ev 2-3 kilowatt enerjiye ihtiyaç duyar. Böyle bir santral 5-10 bin dolar maliyetle yapılabilir. Ama şu an yaklaşık yüzde 30 daha pahalıya maloluyor. Ama asıl caydırıcı olan prosedürün uzun ve zahmetli olması. Hazirandan itibaren bu durumun değişeceğini ve çatı pazarının yavaş yavaş yükselmeye başlayacağını tahmin ediyoruz ve buna hazırlanıyoruz. Bu olduktan sonra Türkiye’de çok ciddi bir kanal yapılanmasına gireceğiz. Şu an bununla ilgili altyapı çalışmalarımız sürüyor. Böylelikle çok daha ulaşılabilir olacağız” diye konuştu.
'Lisanssız'da 30 MW beklentisi
Şu an hem lisanslı, hem lisanssız pazara güneş panelleri tedarik ettiklerini anlatan Yıldız şunları söyledi: “2016’yı 16 MW ile kapattık, 2017’den beklentimiz 30 MW dolayında kurulum gerçekleşmesi. Ama bu daha da artabilir. Lisanssız santrallerin dağıtım bedellerini artıran yönetmelik değişikliğinden dolayı çok talep var. Geçen yıl amaçlarından saptıkları gerekçesi ile lisanssız yatırımların dağıtım bedelleriyle ilgili yeni bir yönetmelik çıktı. Buna göre dağıtım bedelleri bu yıl yapılan lisanssız firmalar için 2016’ya göre 3.5 katına çıkarıldı. 1 Ocak 2018 itibariyle de 10 katına yükseltilecek. Bu da yatırımı fizbl olmaktan çıkaracak. O yüzden yatırımcılar bu yıl bitmeden yatırımlarını tamamlamak istiyorlar.”
Viko’da marka kalacak firma unvanı değişecek
2014’te Viko firmasının yüzde 90 hissesini aldıklarını, nisan ayı itibari ile şirketin tamamının Panasonic’e ait olmasının planlandığını ifade eden Yıldız, “Bu tarihten itibaren firmanın unvanını değiştireceğiz. Fakat marka olarak Viko’yu tutacağız. Çünkü Viko konusunda çok güçlü bir marka. Satın alma sonrası bir çok Panasonic ürününü Türkiye’ye entegre etmeye başladık. İlk başta zayıf akım ürünlerimizi getirdik, ardından da güneş panellerimizi getirmeye başladık. Viko bizim için ev oldu” dedi.