Nissan Türkiye Genel Müdürü Sinan Özkök, sektörün Avrupa regülasyonuna ilerlemesi için nasıl bir vergi sistemine ihtiyacı olduğunun bütün aktör ve çatı derneklerle konuşulması gerektiğini belirterek, "Bizim istediğimiz sade ve öngörülebilir olması, zaman içinde de süreklilik arz etmesi." dedi.
Yenilenen Qashqai'nin lansmanında konuşan Özkök, Renault-Nissan-Mitsubishi İttifak'ının globalde bu yılın 8 aylık sonuçlarına göre yaklaşık 7 milyon adetlik bir satış adedine ulaştığını söyledi.
İttifak'ın bu yılki büyümesinin yüzde 8,3 olduğunu dile getiren Özkök, dünyada otomotiv sektörünün yüzde 1,5-2 seviyesinde büyüdüğü göz önüne alındığında sektör büyümesinden 4 kat daha fazla gelişim gösterdiklerini anlattı.
Özkök, 200'den fazla pazarda operasyonları olduğunu dile getirerek, İttifak'ın, 7 milyonluk satışın 4 milyonunun Nissan markası olduğunu anlattı.
Sinan Özkök, "Geçtiğimiz günlerde Renault, Nissan & Mitsubishi Motors Başkanı ve İcra Kurulu Başkanı Carlos Ghosn'un bir açıklaması oldu. İttifak bu yıl 10 milyon civarında gercekleşecek satış hacmini 14 milyona ulaştırmayı amaçlıyor. 12 elektrikli araç piyasaya çıkacak. 40 modelde de otonom sürüş özelliğini devreye almayı projelendiriyoruz. 14 milyonluk satış için önümüzdeki 5 yıl içinde yüzde 40'lık büyüme gerçekleştireceğiz. Bu da her yıl yüzde 8 civarında büyüme demek. Dünyada otomotiv sektörünün yıllık 1,5-2 seviyesinde büyüdüğünü göz önüne alırsak, sektörün 4 kat üzerinde bir büyüme anlamı taşıyor." diye konuştu.
Elektrikli araçları olan Yeni Leaf'in lansmanını eylül ayı başında Tokyo'da yaptıklarını anımsatan Özkök, Yeni Leaf'in lansmanından bu yana 280 bin adetlik satış adedi ile dünyanın en çok satan elektrikli aracı olduğunu bildirdi.
Özkök, "Yeni Leaf 110 kilovat güce sahip, 320 nm torku var. Çok kuvvetli bir otomobil. Şu anki menzili full şarjla Avrupa standartlarında 380 km, 8 saat süren bir şarjla. Sonrasında daha uzatılmış bir versiyonu olacak Leaf'in biz de Türkiye'de biraz altyapının gelişmesine biraz da bizim menzil üzerine yapacağımız çalışmalarla belki 2018 sonu, 2019 başı gibi ticarileştirmesini düşünebiliriz." dedi.
Bu yıl otomotiv pazarının 945-950 bin seviyelerinde kapanacağını öngördüklerini ifade eden Özkök, 2018 yılına ilişkin pazar beklentilerinin de 965 binler seviyesinde olduğunu anlattı.
Türkiye ve Avrupa'nın en çok satan SUV modeli Qashqai'nin, yenilenen tasarımı ve geliştirilen sürüş performansıyla Türkiye’de satışa sunulduğunu söyledi.
Özkök, Qashqai'nin yalnızca sahip olduğu teknolojilerle değil iç ve dış tasarımıyla da 10 yıldır sınıfının öncüsü konumunda bulunduğunu aktararak, "Türkiye ve Avrupa'da yıllarca en çok satan SUV modeli olması, ona bir lider duruşu kazandırdı. Şimdi yapılan premium yenilikler ve değişiklikler ile kuralları baştan yazacak. Yeni Qashqai, Nissan’ın Intelligent Mobility vizyonunun güçlü bir yansıması olan akıllı güvenlik özelliklerini, tasarımı ve konforu birleştirerek yeni dönemde şehrin hakimi iddiasını sürdürecek, lider duruşuyla artık çok daha güçlü." diye konuştu.
"Satışımızı yaparız ama ortamın da biraz daha stabil hale gelmesi lazım"
Toplantının ardından gazetecilerin sorularını yanıtlayan Nissan Türkiye Genel Müdürü Özkök, Qashqai'nin geçen senelerde 17-18 binlerde satış rakamlarına ulaştığına işaret ederek, "Şimdilerde de 11 binleri yakaladık dolayısıyla 6-7 bin kadar daha satacağız." diye konuştu.
Özkök, Motorlu Taşıtlar Vergisi'nin (MTV) artışının showroomlarda çok fazla hareket oluşturmadığını dile getirerek, "Eylül kapanışına denk gelmişti zaten. Yalnız şu an belirsiz olduğu için müşteri de bilmiyor. Müşteriler, satış ekiplerimize sorduğunda biz de cevap veremiyoruz çünkü bilmiyoruz. Daha netleştiğinde bence müşteri orada bir pozisyon alacaktır. Hatırlarsanız geçen sene 25 Kasım'da ÖTV arttığında inanılmaz bir hareket olmuştu. Nissan da bu durumu fırsata çeviren, avantaja geçiren en önemli markalardan bir tanesiydi. Orada büyük bir etkisi oldu. Bu sene nasıl gider netleşsin, ondan sonra pozisyonunu göreceğiz müşterinin." ifadelerini kullandı.
Sektörün Avrupa regülasyonuna ilerlemesi için nasıl bir vergi sistemine ihtiyacı olduğunun bütün aktör ve çatı derneklerle konuşulması gerektiğini dile getiren Özkök, "Emisyondan bahsediyoruz ama şu anda emisyon hiçbir vergide kriter olarak yok. Ama bir yandan emisyonu devralmamız lazım diyoruz. Dolayısıyla bütün bunları kapsayacak şekilde belki daha geniş çerçevede çalışma yapmamız gerekiyor. Bizim istediğimiz sade ve öngörülebilir olması, zaman içinde de süreklilik arz etmesi. Çünkü siz böyle çok kısa vadelerde değişim gördüğünüz zaman adapte olmak için ,tamam çevik bir şekilde olduğumuzu düşünüyorum, hızlı hareket ettiğimiz düşünüyorum, ama bu sefer o hareketi yaparken de başka yerlerden ödün veriyorsunuz. Örneğin karlılığınızdan ödün veriyorsunuz. Bu sefer daha az yatırım yapıyorsunuz, müşterinize daha az avantaj sunuyorsunuz." değerlendirmesinde bulundu.
Özkök, döviz kurlarındaki oynaklığa ilişkin, "Global olmanın gücünü arkamızda hissediyoruz netice itibarıyla ciddi oynamalarda bunu karşılayabilecek kadar finansal gücümüz var. Bu çok önemli ama sürdürülebilirlik diyoruz. Böyle ani oynamalarla burada bir müddet kaldığında ve hızlı bir şekilde oynamaya devam ettiğinde maalesef sizin burada karlılığınız aşağı düşüyor. Ondan sonra diyorsunuz ki, böyle bir pazarda ben yatırım yapabilir miyim? Oynak bir pazar var, yüksek belirsizlik söz konusu. Orta vadeli plan belli, çıktı inşallah gerçekleşir diyoruz, iyimser güzel yorumlar var ama bu durum bizi biraz endişelendiriyor açıkçası. Ve öngörülemez olması zaten bizi sıkıntıya sokuyor. Onun haricinde biz kendi şirketimizden sorumluyuz. Satışımızı yaparız ama ortamın da biraz daha stabil hale gelmesi lazım." ifadelerini kullandı.
"Çoğu marka artık yavaş yavaş dizel yatırımlarını durduruyor"
Sinan Özkök, satışlarının yüzde 80'ini perakende müşteriye ve yüzde 20'sini filoya yaptıklarını belirterek, "Bu yeni Qashqai'de de aşağı yukarı bu aralıkta devam edecek. ODD'nin verilerine göre aşağı yukarı yüzde 35-40'lar seviyesinde bir filo oranı var. Bizim filo oranımız sadece yüzde 20 yani piyasanın çok çok altındayız. Çoğu markada da yüzde 60-70’lere varan filo oranlarının olduğunu duyuyoruz. Bizim önceliğimiz ilk önce perakende. Ondan sonra filoda fırsatlar varsa değerlendiririz ama ikinci el ve perakendede çok daha güçlü, özellikle ikinci elde çok daha güçlü olmayı istiyoruz. Yani önceliğimiz burada mutlaka ve mutlaka ikinci el perakende. İkinci el şu an iyi. Qashqai'lerin ikinci el satışı çok iyi. Satış sitelerine baktığımda en çok aranan ikinci model olduğunu ve çok fazla ilanda beklemediğini görüyorum." bilgisini verdi.
Euro 6 emisyon normlarının devreye girmesiyle beraber orada dizeli temizlemenin çok zor hale geleceğini kaydeden Özkök, "Çok zor hale gelecek çünkü maliyetli olacak ve yavaş yavaş dizel teknolojisi markalardan uzaklaşmaya başladı. Dizel teknolojisi yerini benzinliye ya da alternatif diğer enerjilere doğru bırakacak. Çoğu marka artık yavaş yavaş dizel yatırımlarını durduruyorlar. Eldeki dizellerle gidebildiğim yere kadar giderim diyor. 2020-2021-2022 sonrasında artık biter. Benzinlide de çok kuvvetliyiz, benzinli versiyonlarımız şu anda piyasada iyi durumda. 1.2 yeni motorumuz var hem manuel hem otomatik, dolayısıyla o trendi de yakalayabileceğimizi düşünüyorum." yorumunu yaptı.