Türkiye'nin gemi inşaatı sektöründe 2005'te yıldızının parladığını ve özellikle tanker üretiminde marka haline geldiğini söyleyen Yalova-Altınova Tersane Girişimcileri Sanayi ve Ticaret AŞ Yönetim Kurulu Başkanvekili Orhan Gülcek, buna karşılık, 2008'deki küresel krizin ardından kuru yük gemisi, tanker veya konteyner gemilerine fazla ihtiyaç kalmadığını, bu yüzden sektörün bambaşka bir alana gittiğini söyledi.
Gülcek, petrol fiyatlarındaki dalgalanmaların projeleri etkilediğine dikkati çekerek, "Petrol fiyatlarının 80-100 dolarlara çıktığı zamanlar, petrol çıkarılmasında yardımcı olan gemiler, sismik araştırma gemileri, petrol platformlarına hizmet eden gemiler, yalnız bu tür gemiler yapıyorduk. Ama petrol fiyatlarının hızla 40 dolarların altına gerilemesi, bu sektörü bitirdi." dedi.
Pazardaki değişime göre tersanecilerin yeni arayışlara girdiğini belirten Gülcek, "Petrol fiyatı düştü balıkçı para kazanmaya başladı. Çünkü en büyük gideri petroldü. Balık fiyatı düşmedi, dolayısıyla ciddi kazançlar elde etmeye başladı. Bunlar yatırımlara başladı. Biz de balıkçı gemilerine yöneldik. Bölge olarak çok özel gemiler yapıyoruz. Balık fabrika gemileri yapan tersanelerimiz var." diye konuştu.
Gülcek, balıkçı teknelerini sadece Norveç'e değil, İzlanda, İngiltere ve Güney Kore gibi denizcilikte güçlü ülkelere de ürettiklerini bildirdi.
"9 feribot tamamlandı"
Kuzey ülkelerinde özel amaçlı feribotların eskimesi ve artık çevreye verilen önemin artması dolayısıyla daha çevreci feribot talebinin hız kazandığına da değinen Gülcek, şunları kaydetti:
"Akülü ve hibrit feribotlar yapılıyor Türkiye'de. Şu anda özellikle Norveç'e yapılıyor. Çünkü 2020 yılına kadar buradaki feribotların yenilenme çalışmaları var."
Gülcek, Türkiye'de şu ana kadar 9 feribotun yapıldığını ve bu sayının artmasını beklediklerini söyledi.