NASA, geçtiğimiz günlerde ses hızını aşan ve yolcu taşıyabilecek bir uçak prototipine dair testler gerçekleştireceklerini açıklamıştı. Son olarak da çalışmaya dair bazı yeni bilgiler geldi.
Bir cisim ses hızının üzerinde hareket ettiğinde büyük bir sonik patlama meydana geliyor ve çıkan bu yüksek ses oldukça rahatsız edici olduğundan uçakların bu hızı yaygın olarak kullanması mümkün olmuyordu. Ancak NASA, gelecekte yolcu uçaklarının ses hızında uçarak çok daha hızlı yolcu taşımasını hedeflediği için konuyla ilgili çalışmalara başlamıştı.
Geçtiğimiz günlerde yaptıkları açıklamayla, bu yeni uçak üzerindeki çalışmaların başladığını bildiren NASA, projeye dair yeni detayları da bildirdi. 'Son of Concorde' olarak anılan ve geçmişte çıkardığı gürültü yüzünden kullanım dışı bırakılan Concorde'un bir nevi yeni nesil üretimi sayılan araç için şu an ABD'de belirli bölgelerde mini testlerin gerçekleşmesi planlanıyor.
Saatte 1.770 km hızla gidecek olan bu uçakların yolcu taşımaya başlaması sayesinde, uçuşların sürelerinin yarı yarıya hatta daha fazla düşmesi bekleniyor. Eğer tüm testler başarı ile gerçekleşirse ve NASA hem teknik hem de sosyal anlamda bekledi tepkiyi alırsa, New York-Londra arası bir uçuşun 3 saatte tamamlanacağı söyleniyor. Normal şartlarda ortalama 8 saat süren bu uçuşun 3 saatte gerçekleşmesi ise özellikle kıtalar arası uzun yolculuklar için büyük bir dönüm noktası olacak.
NASA'nın araştırmalarına en önde tuttuğu kriter ise uçağın ses bariyerini aşmaması ve halktan gelen tepkilerin de bu yönde olması. Aksi takdirde uçak bu bariyeri aşmadığı ana kadar sürekli olarak test edilecek.
Konuyla ilgili gelen bir diğer bilgi ise NASA'nın bunu mühendislik anlamında nasıl gerçekleştireceği. Basitçe bahsetmek gerekirse, uçak ses hızında ya da üstünde hareket etmeye başladığında dalgalar öne doğru sıklaşır ve ses duvarında birikir. Biriken dalgalar birbirlerini güçlendirerek yüksek genlikte bir basınç dalgası oluştururlar. Bu dalga bize ulaştığında ise yüksek sesli bir patlama gibi algılarız. Ancak NASA, yeni tasarımında uçağın fiziksel özelliklerinde büyük bir değişikliğe giderek bunu önlemeyi hedefliyor. Tasarım olarak daha uzun ve ince bir uçağın da bunu başaracağı düşünülüyor. Henüz küresel çapta büyük testler başlamadı fakat NASA'nın hedefi, 2022'de kritik testleri tamamlamak ve 2023'de yolcuları ses hızında taşımak.