Motosiklet pazarında dengeler değişiyor. Ek vergiler ve kurdaki artış orta ve üst segmentte fiyatları uçurdu, satışlarda düşüş hızlandı. Geçtiğimiz yıl 150 binlere kadar gerileyen pazarın bu yıl ise 140 binin altında kalması bekleniyor. Fiyat artışı müşteri taleplerini de değiştirdi. Alım gücü düşen müşteride talep küçük segmente kaydı. 50cc talebi son bir yılda 300’den 11 bine yükseldi. Yamaha Türkiye Genel Müdürü Bora Berker Cansever, “Kullanıcı öyle bir ürüne mahkûm kalıyor ki, ya motor sevdasından vazgeçecek ya da diğerlerinin aldığı zevkten, güvenlik öğelerinden” dedi.
50cc Yamaha'yı pazara sunacak
Motosiklet pazarında vergilerin çok yüksek olduğuna ve bazı ürünlerde yüzde 100’ü aştığına dikkat çeken Cansever, özellikle 2017’nin son çeyreğinde gelen yüzde 20 ek gümrük vergisinin piyasada dengeleri tamamen değiştirdiğini söyledi. Cansever, “Ek vergi geldi fakat insanların alım gücü aynı oranda artmadı. Pazarın talepleri aşağıya doğru kaymaya başladı. Tüketiciye ucuz ürün satmak için kalite aşağı çekilmeye başladı. Burada üretiyorum diyenlerin bile üretim kalitesi etkilendi. Kullanıcı öyle bir ürüne mahkûm kalıyor ki, ya motor sevdasından vazgeçecek ya da diğerlerinin aldığı zevkten, güvenlik öğelerinden. Dolayısıyla bu durumda kanun yapıcılarda kazanmıyor. Artık insanlar en az vergi dilimindeki ürünlere yöneliyor ve bu durum mevcut pazar hacminin içindeki dengeleri de bozuyor. 150 binlik pazarın çoğunu ucuz ve kalitesiz ürünler dolduruyor” diye konuştu.
Cansever, Yamaha olarak Türkiye pazarına özel yeni ürünleri getirme hazırlığında olduklarını belirterek, “Yamaha Avrupa’da 50cc üretimine devam ediyor. Global tarafla konuştuk, Türkiye’ye belli sayıda 50cc motosiklet getireceğiz. Bunun iki sebebi var birincisi, Çinli motorlarla aradaki farkımızın belli olmasını istiyoruz. Bu noktada Neo's 4 modelimiz devreye girecek. İkincisi ise PW 50, tamamen çocuklar için üretilen bir model. Amacımız yüzlerce motor satmak değil sadece çocuklara bu kültürü aşılamak. Ayrıca elektrikli scooter konusunda da ciddi bir sürprize hazırlanıyoruz. Birkaç yıl içinde çok iddialı elektrikli modellerimiz olacak” dedi.
Türkiye'de üretim isteğinden vazgeçmedi
Yamaha Türkiye’de üretim yapmaya istekli markalardan biri. Ancak diğer markalarda olduğu gibi üretim planlarının devreye alınması için iç pazarın belli bir noktaya gelmesi bekleniyor. Cansever, 2006 yılında 400 bin adetlere kadar yükselen motosiklet pazarının ard arda gelen ek vergilerle 150 binlere kadar düştüğünü hatırlatarak, “Biz kaliteli ve yerlilik oranı yüksek ürünler çıkarır iç pazar hacmimizi büyütürsek o zaman Türkiye motosiklette bir üretim üssüne dönüşebilir. Ülkemizde çok büyük ve patlamaya hazır bir potansiyel var. Bunu açığa çıkartacak adımlar da çok önemli” diye konuştu.
2. elde sürpriz hazırlığı
Cansever, 2. el pazarına yönelik bir çalışma yaptıklarını belirterek şunları söyledi: “Sıfır piyasası 150 bin, 2.elde ise bu rakam 350 bin civarında. Yani iki katından fazla bir hacimden söz ediyoruz. 2. el piyasasında da fiyatlar, sıfır motosikletlerin artışıyla yükseldi. Bir potansiyel var, nasıl değerlendirebileceğimiz konusunda çalışıyoruz. Mayıs ayında bununla ilgili ayrı bir sürprizimiz olabilir.”
Yamaha sigorta geliyor
Hizmetlerini sadece satış ve servis olarak değil, müşterilerin hayatını daha da kolaylaştıracak çözümlerle büyütmek istediklerini vurgulayan Cansever, sigorta hizmeti de vermeye başlayacaklarını belirterek “Birçok şirketle görüştük ve HDİ sigorta ile anlaştık. Bu noktada amacımız bu hizmetten para kazanmak değil müşterilerimize daha kolay ve ulaşılabilir hizmet sunmak” dedi.
Kaynak: Aysel YÜCEL / DÜNYA