Yeni yılın ilk gününde, sizlere Türkiye dışında olmasına rağmen, Türkiye'den ayrı düşünülmeyen bir kara parçasından ve oradaki sivil havacılık faaliyetlerinden söz edeceğim. Her ne kadar bağımsız bir devlet gibi görünse de Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Türkiye'nin 82. vilayeti gibidir. Hala daha 0392 alan kodu ile iletişim sağlanan bu ada devletinin dış dünya ile bağlantısı da yine Türkiye üzerinden gerçekleşmektedir. Kuzey Kıbrıs, sivil havacılık konusunda izolasyonlar nedeniyle ne yazık ki geri kalmıştır. Kıbrıs'ın Kuzey'ine turistin direk gelmesi söz konusu değildir. Çünkü, başta Birleşmiş Milletler olmak üzere tüm uluslararası kuruluşlar ve devletler KKTC'yi tanımamaktadır. Hal böyle olunca tüm dünya ülkeleri tanımadıkları bir devletin topraklarına iniş -kalkış yapmamaktadırlar. Bu ambargolar nedeniyle bu ülkede sivil havacılık çok da ileri bir düzeyde değildir. Halen kullanılan ve şehit Musafa Ercan'ın adından ötürü Ercan Havalimanı olarak anılan tesis en yoğun aylarda bile ihtiyaca cevap vermektedir. Pistin uzatılması ve genişletilmesi, park alanlarının büyütülmesi gerekli olabilir. Bir de bekleme salonlarının daha ihtiyaca cevap verir hale gelmesi ikinci bir alanı gereksiz kılabilir. Zaten artık bunlara gerek kalmayacak, çünkü gelecek yıl alanın özelleştirilmesi düşünülüyor. Yap-işlet-devret yöntemi ile gerçekleştirilecek özelleştirme için Arjantin, ABD ve İtalyan ortaklı uluslararası bir firma ile anlaşma imzalandı. KKTC Ulaştırma Bakanı Salih Usar, Ercan Havalimanı'ndaki sıkıntıların giderilmesi ve kapasite artırımı için bu konsorsiyimun gerekli çalışmaları yapacağını söyleyerek, şimdiden alanın değerinin yükselmesi için reklam yapmaya başladı diyebiliriz.
Çünkü, Ercan Havalimanı'nın stratejik konum olarak ekonomik potansiyelinin çok yüksek olduğuna dikkat çeken Usar, “Ercan KKTC'nin tam ortasında. Güney Kıbrıs'taki havalimanları ise adanın iki ucunda. Ercan uluslararası düzeye geldiğinde, ada genelindeki en baskın havalimanı olacak” demeyi ihmal etmiyor.
Öte yandan yıllardır hiç bir işe yaramayan Geçikale Havalimanı ise yeniden gündeme geldi. KKTC ekonomisine hiç bir katkısı olmayan bu havalimanının gelir getirmesi için geçenlerde bir ihale yapıldı. Bakım, onarım, kargo taşımacılığı ve uçuş eğitimi verme konularında faaliyet göstermesi istenen alan için ne yazık ki sadece bir teklif verilmesi düşündürücü olsa gerek. Bu teklifin, elindeki Kıbrıs Gazetesi ile iktidardaki Cumhuriyetçi Türk Partisi'ni ve başbakanı zaman zaman sıkıştıran Asil Nadir'den geldiğini söyleyenler çoğunlukta. Asil Nadir'in hala daha etkili bir isim olması ihaleyi zora sokabilir. Bu kez Türkiye'den tanınmış bir havayoluşirketi ile bu ihaleye tekrar girmesi ve ihaleyi kazanması kaçınılmaz gibi görünüyor. her ne olursa olsun, bu alanın böyle boş durması gerçekten düşündürücü ve üzücüdür. Alandan yolcu taşımacalığı yapılmayacağınının garanti edilmesi Ercan'ın fiyatını arttırmaya yönelik bir önlem olsa gerek. Fakat, Geçitkale Havalimanı, yolcu taşımacılığına açılmadan ödenecek ve yatırım için harcanacak olan parayı nasıl kazanacak doğrusu merak ediyorum.
Tabii , KKTC deyince Kuzey Kıbrıs Türk Hava Yolları'ndan bahsetmemek mümkün değil. Halen elinde sadece 5 adet uçak bulunan bu havayolunun kar edip etmediğini bilemiyoruz. Ama görünen şu ki personel sayısı Türkiye'deki aynı büyüklükteki bir şirketin iki katından fazladır. Bunu söylerken şimdiki yöneticilere haksızlık etmek istemem. Çünkü daha önceki yönetim kurulu başkanlarının oraya ha bire adam adam alması böyle bir sonucu doğurmuştur. Oradan şimdi personel çıkarmak ateşten bir gömlektir. Bu nedenle de şirketin büyüme planları bir yerlerden her zaman veto yemeye devam ediylor. Biraz TC, biraz da KKTC tarafından yönetilen şirketin kuruluş amacının kar etmek olmadığını , sadece kurulan bir devletin bir de havayolu olması gerekliliğinden hareketle ortaya flag carrier (bayrak taşıyıcı) olarak çıktığını söylemek doğru olur. AB'ye sırtına dayayan bugünkü KKTC yönetimi "Tek Kıbrıs"planında anlaşırsa KTHY tarihe mi geçer, yoksa ne olur bilemiyorum. Hepinize sağlıklı, başarılı ve mutlu bir yıl diliyorum.
Yeni yılın ilk gününde, sizlere Türkiye dışında olmasına rağmen, Türkiye'den ayrı düşünülmeyen bir kara parçasından ve oradaki sivil havacılık faaliyetlerinden söz edeceğim. Her ne kadar bağımsız bir devlet gibi görünse de Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Türkiye'nin 82. vilayeti gibidir. Hala daha 0392 alan kodu ile iletişim sağlanan bu ada devletinin dış dünya ile bağlantısı da yine Türkiye üzerinden gerçekleşmektedir. Kuzey Kıbrıs, sivil havacılık konusunda izolasyonlar nedeniyle ne yazık ki geri kalmıştır. Kıbrıs'ın Kuzey'ine turistin direk gelmesi söz konusu değildir. Çünkü, başta Birleşmiş Milletler olmak üzere tüm uluslararası kuruluşlar ve devletler KKTC'yi tanımamaktadır. Hal böyle olunca tüm dünya ülkeleri tanımadıkları bir devletin topraklarına iniş -kalkış yapmamaktadırlar. Bu ambargolar nedeniyle bu ülkede sivil havacılık çok da ileri bir düzeyde değildir. Halen kullanılan ve şehit Musafa Ercan'ın adından ötürü Ercan Havalimanı olarak anılan tesis en yoğun aylarda bile ihtiyaca cevap vermektedir. Pistin uzatılması ve genişletilmesi, park alanlarının büyütülmesi gerekli olabilir. Bir de bekleme salonlarının daha ihtiyaca cevap verir hale gelmesi ikinci bir alanı gereksiz kılabilir. Zaten artık bunlara gerek kalmayacak, çünkü gelecek yıl alanın özelleştirilmesi düşünülüyor. Yap-işlet-devret yöntemi ile gerçekleştirilecek özelleştirme için Arjantin, ABD ve İtalyan ortaklı uluslararası bir firma ile anlaşma imzalandı. KKTC Ulaştırma Bakanı Salih Usar, Ercan Havalimanı'ndaki sıkıntıların giderilmesi ve kapasite artırımı için bu konsorsiyimun gerekli çalışmaları yapacağını söyleyerek, şimdiden alanın değerinin yükselmesi için reklam yapmaya başladı diyebiliriz.
Çünkü, Ercan Havalimanı'nın stratejik konum olarak ekonomik potansiyelinin çok yüksek olduğuna dikkat çeken Usar, “Ercan KKTC'nin tam ortasında. Güney Kıbrıs'taki havalimanları ise adanın iki ucunda. Ercan uluslararası düzeye geldiğinde, ada genelindeki en baskın havalimanı olacak” demeyi ihmal etmiyor.
Öte yandan yıllardır hiç bir işe yaramayan Geçikale Havalimanı ise yeniden gündeme geldi. KKTC ekonomisine hiç bir katkısı olmayan bu havalimanının gelir getirmesi için geçenlerde bir ihale yapıldı. Bakım, onarım, kargo taşımacılığı ve uçuş eğitimi verme konularında faaliyet göstermesi istenen alan için ne yazık ki sadece bir teklif verilmesi düşündürücü olsa gerek. Bu teklifin, elindeki Kıbrıs Gazetesi ile iktidardaki Cumhuriyetçi Türk Partisi'ni ve başbakanı zaman zaman sıkıştıran Asil Nadir'den geldiğini söyleyenler çoğunlukta. Asil Nadir'in hala daha etkili bir isim olması ihaleyi zora sokabilir. Bu kez Türkiye'den tanınmış bir havayoluşirketi ile bu ihaleye tekrar girmesi ve ihaleyi kazanması kaçınılmaz gibi görünüyor. her ne olursa olsun, bu alanın böyle boş durması gerçekten düşündürücü ve üzücüdür. Alandan yolcu taşımacalığı yapılmayacağınının garanti edilmesi Ercan'ın fiyatını arttırmaya yönelik bir önlem olsa gerek. Fakat, Geçitkale Havalimanı, yolcu taşımacılığına açılmadan ödenecek ve yatırım için harcanacak olan parayı nasıl kazanacak doğrusu merak ediyorum.
Tabii , KKTC deyince Kuzey Kıbrıs Türk Hava Yolları'ndan bahsetmemek mümkün değil. Halen elinde sadece 5 adet uçak bulunan bu havayolunun kar edip etmediğini bilemiyoruz. Ama görünen şu ki personel sayısı Türkiye'deki aynı büyüklükteki bir şirketin iki katından fazladır. Bunu söylerken şimdiki yöneticilere haksızlık etmek istemem. Çünkü daha önceki yönetim kurulu başkanlarının oraya ha bire adam adam alması böyle bir sonucu doğurmuştur. Oradan şimdi personel çıkarmak ateşten bir gömlektir. Bu nedenle de şirketin büyüme planları bir yerlerden her zaman veto yemeye devam ediylor. Biraz TC, biraz da KKTC tarafından yönetilen şirketin kuruluş amacının kar etmek olmadığını , sadece kurulan bir devletin bir de havayolu olması gerekliliğinden hareketle ortaya flag carrier (bayrak taşıyıcı) olarak çıktığını söylemek doğru olur. AB'ye sırtına dayayan bugünkü KKTC yönetimi "Tek Kıbrıs"planında anlaşırsa KTHY tarihe mi geçer, yoksa ne olur bilemiyorum. Hepinize sağlıklı, başarılı ve mutlu bir yıl diliyorum.
DÜZELTME VE ÖZÜR: Bir önceki "Unutulan Sivil Havacılık Günü"başlıklı yazımda, bu günü kutlamayı unutan kuruluşlar arasında Ulaştırma Bakanlığı'nı da yazmıştım. Ulaştırma Bakanı Sayın Binali Yıldırım, bir bildiri ile 7 Aralık Dünya Sivil Havacılık Günü'nü kutlamış. ve bu açıklama bakanlık web sitesinde yayınlanmıştır. Durumu düzeltiyor, gözümden kaçan bu yanlışlık için Sayın Bakandan ve tüm bakanlık teşkilatından özür diliyorum.