Türkiye’nin yük taşıma gemilerinden oluşan “koster filosu” beklediği desteğe üç bakanlığın dahil olduğu projeyle kavuşuyor.
Türk deniz ticaretinde büyük paya sahip olan ve yıllardır hurda teşviki bekleyen filoda ilk etapta 20 gemi, beş yıl içerisinde de toplam 100 gemi yerli imkânlarla yenilenecek. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü, koster filosunu yenileyecek projenin ayrıntılarını Hürriyet’e açıkladı. “Akdeniz ve Karadeniz’i deniz taşımacılığında Türk Gölü haline getirmek ve gemi inşa sanayimizi geliştirmek üzere Koster Filosunun Yenilenmesi Projesini hayata geçiriyoruz” diyen Özlü, projeyle ilgili şunları söyledi:
ORTALAMA YAŞI 26
“Taşıma kapasitesi azami 12 bin dwt (deadweight ton – geminin yük kapasitesini belirten tonaj cinsi) olan kuru ve/veya dökme yük taşıyan gemilere ‘Koster’ denilmekte ve bu gemiler yakın yol deniz taşımacılığının temelini teşkil etmektedir. Deniz taşımacılık filomuzda 12 bin dwtona kadar 800 civarında gemimiz bulunuyor. Bu gemilerin toplam kapasitesi 3,6 milyon dwt civarındadır, ortalama yaşı ise 26’dır. Dış ticaretimizin yüzde 80’inin deniz yoluyla gerçekleştirildiği göz önünde bulundurulduğunda stratejik anlamda da büyük önem taşıyan proje ülke ekonomisine büyük katkı sağlayacak.
Proje, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Ekonomi Bakanlığı, İstanbul KOSTER Denizcilik Yatırım A.Ş ve Deniz Ticaret Odası işbirliğinde, kamu özel ortaklığı ile başlatılacak. Bu amaçla kurulacak Koster Denizcilik Anonim Şirketi’ne, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı yüzde 49 pay ile ortak olacak. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, hurda teşviki ile yaşlı gemilerin filodan ayrılmasını özendirecek. Ekonomi Bakanlığı ise Proje Bazlı Destek Mekanizması ile projeye destek olacak. İlk etapta 20 gemi olmak üzere, 5 yıl içerisinde toplamda en az 100 gemimizi son teknoloji ile yurtiçi imkânlarla yeniden inşa ederek filomuzu güçlendireceğiz.
Kaynak: Eray GÖRGÜLÜ / HÜRRİYET