İzmir’in yüzde 38’i raylı sistemleri kullanıyor :İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin yatırımlarıyla raylı sistemin toplu taşımadaki payı yüzde 38’e çıktı.
İzmir’de toplu taşıma araçları ile her gün toplam 1.7 milyon yolcu taşınırken, raylı sistemde ise günde yaklaşık 650 bin kişi yolculuk yapıyor. Bu açıdan bakıldığında raylı sistemin toplu taşıma pastası içerisindeki payı yüzde 38’i buluyor. 149 kilometre hat uzunluğuna ve Türkiye’nin en büyük tren filosuna sahip olan ve 16 milyonun üzerinde nüfusun yaşadığı İstanbul’da bu rakam yüzde 10’lar seviyesinde seyrederken, Ankara ise 54 kilometrelik hattıyla yüzde 6’nın altında kalıyor.
İzmir Metrosu ve İZBAN, taşınan yolcu sayısının nüfusa oranlanması durumunda da diğer iki kentin önünde yer alıyor. 4 milyonluk İzmir’de her gün 650 bin yolculuk, bir başka deyişle nüfusun en az yüzde 15’ine karşılık gelen raylı sistem kullanımı var. İstanbul’da bu rakam yüzde 10’a ulaşmazken, Ankara yine yüzde 6’lar seviyesinde seyrediyor.
İZBAN, Torbalı hattının devreye girmesiyle birlikte 110 kilometreye, İzmir Metrosu ise 20 kilometreye ulaştı ve böylelikle İzmir’deki raylı sistem uzunluğu 130 kilometreyi buldu. İstasyon inşaatları yüzde 70’ler seviyesine gelen Selçuk hattının açılmasıyla 167 km., projelendirilen Bergama hattı ile ise bu rakam 207 kilometreye çıkacak. Yani İzmir, iki sene içerisinde ülkemizin en uzun raylı sistem hattına sahip kenti unvanını İstanbul’un elinden almış olacak.
13 kilometrelik Konak Tramvayı ve 9 kilometre-lik Karşıyaka Tramvayının eklenmesiyle de İzmir, ülkemizin en yaygın kent içi raylı sistemine sahip olma üstünlüğünü sürdürecek
İZBAN HIZLA BÜYÜYOR
22 Mayıs 2000 tarihinde İzmir halkına Üç-yol-Bomova hattındaki 10 istasyonuyla “mer-haba” diyen İzmir Metrosu, 16 yıllık dönem içerisinde İzmirspor, Hatay, Göztepe, Poligon, Fahrettin Altay ve Bornova Evka-3 istasyonlarını hizmete açıp, rotayı Bornova Merkez’e çevirdi. Araç filosundaki set sayısını önce 45’ten 87’ye çıkaran İzmir Metro, imalatı devam eden 95 yeni setin de gelmesiyle birlikte 182 araçlık dev bir filonun sahibi olacak.
Kent içi banliyö sistemi İZBAN, ilk yolcusunu 30 Ağustos 2010’da taşıdı. Sistem, 5,5 yıl gibi kısa bir sürede örnek bir büyüme sergileyip, yıllık yolcu sayısını 90 milyon barajına kadar ulaştırdı. 31 istasyondan 38’e çıkan İZBAN, 80 kilometrelik hattını 110’a çıkarırken filosundaki set sayısını ise 24 vagondan 219’a yükseltti. Selçuk ve Bergama’ya kadar uzayacak sistem, gösterdiği bu hızlı büyümeyle ülkemizdeki diğer raylı sistem şirketlerine de örnek olmayı başardı.
2019’A KADAR 250 KİLOMETRE RAYLI SİSTEM
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, kent tarihinin en büyük raylı sistem atılımını gerçekleştirdiklerini belirterek, 2019 yılma kadar 190 km’si çalışır durumda 250 km’ye ulaşan raylı sistem yatırımına imza atacaklarını söyledi. Üçyol-Tınaztepe metro hattı için zemin etütleri yapıldığını, ardından projesinin gerçekleşeceğini belirten Başkan Kocaoğlu, “Narlıdere metro hattının 1. etabı için bu sene içinde ihaleye çıkacağız. İkinci etap kapsamında İstihkam’a kadar olan bölümün projesi çiziliyor. Tramvayları bitireceğiz. İZBAN’ın Torbalı hattını açtık. Bu dönem Selçuk’u bitireceğiz İZBAN’ın Bergama hattı için acilen ihaleye çıkılması gerekiyor. 2019’a gelindiğinde 190 km çalışır, 60-65 km inşaat halinde olmak üzere, İzmir’i 250 km. uzunluğunda bir raylı sistem ağına kavuşturacağız.” diye konuştu.
439 ARAÇLIK DEV FİLO
İzmir Metrosu tarafından işletilecek Konak ve Karşıyaka tramvay inşaatları devam ederken,38 tren setinin imalatı da büyük bir hızla sürüyor. Toplam 22 kilometreyi bulacak iki hat, Konak ve Karşıyaka’da trafiğin yükünü önemli ölçüde hafifletecek. 2000 yılında İzmir Metro’sunun 45 vagonuyla başlayan raylı sistem taşımacılığı 16 yıllık süreçte katlanarak büyüdü ve İZBAN filosunun eklenmesiyle İzmir’deki raylı sistem aracı sayısı 306’a çıktı. Metro’nun 95 yeni aracı ve tramvayın 38 aracının da hizmet vermeye başlanmasıyla filo 439 olacak.