Türkiye’de Havayolu sektörünün, markalarıyla ilgili genel algısını ve marka potansiyellerini ortaya çıkarmak amacıyla ZENNA Kurumsal Marka Yönetim Araştırmaları ve Danışmanlığı tarafından Ocak 2016’da gerçekleştirilen araştırmada, 18 yaş ve üzeri 5.995 dijital dünya kullanıcı ile görüşüldü.
Sektör içerisindeki markaların itibar yönetimi stratejilerine yol gösterecek bu çalışmada, dijital dünya kullanıcıları, markaların, marka gücünü değerlendirirken aynı zamanda havayolu seyahat sıklığı ve bilet satın alma kanal tercihleri de sorgulandı.
BİLETİMİZİ DİJİTAL KANALLAR ÜZERİNDEN SATIN ALIYORUZ
Yapılan araştırma sonucuna göre Türkiye’deki dijital dünya kullanıcıları ortalama 3 ayda bir havayolu ile seyahat ederken, görüşülen kişilerin %70’inin senede birden fazla kez havayolunu tercih etmesi dikkat çekiyor. Bilet satın alma sürecinde ise dijital kanallar öne çıkıyor. Her on kullanıcıdan yedisi biletini şirketin kendi web sitesi üzerinden satın alırken, ayda birden fazla kez uçanlarda ise acente tercihinin arttığı gözlendi.
EN ÇOK TERCİH EDİLEN ŞİRKETLER: TÜRK HAVA YOLLARI VE PEGASUS
Kullanıcıların, havayolu için tercih ettiği şirketlere baktığımızda ise Türk Hava Yolları (%83) ve Pegasus’un (%71) yolcuların büyük bir çoğunluğu tarafından en az 1 kere de olsa tercih edildiğini görürken bu 2 şirketi Anadolu Jet (%44), AtlasGlobal (%36)ve Onur Air (%34) takip ediyor.
Özellikle senede sadece bir veya birkaç kez havayolu ile seyahat edenlerin farklı şirketleri deneme konusuna daha olumlu baktığı gözlemlenirken, ayda birden fazla seyahat edenlerin %79’unun sadece 2 şirketi (Türk Hava Yolları ve Pegasus) tercih ettiği görülüyor.
BrandCore MARKA GÜCÜ ENDEKSİNE GÖRE EN GÜÇLÜ MARKA THY
Markaların, marka gücünü ve potansiyellerini ölçen “BrandCore” endeksine göre araştırmada Türk Hava Yolları elde ettiği skorla sektörün en güçlü markası olarak değerlendirilirken onu Anadolu Jet ve AtlasGlobal takip ediyor. Markaların kullanımı ve markayı kullanan kişiler nezdinde ilgili markanın beğenisine bakıldığında ise Anadolu Jet ve AtlasGlobal’in kullanım oranına kıyasla müşteri sadakatinde potansiyelinin üstünde konumlandığını görürken, Pegasus’un yüksek kullanımına kıyasla beğeni potansiyelinin altında konumlanması markanın önümüzdeki dönemde yönetmesi gereken en önemli risk olarak öne çıkıyor.
ZAFER NATAN: TÜKETİCİYE KENDİNİ FARKLI HİSSETTİREN MARKA BİR ADIM ÖNDE OLACAK
Kurumsal marka algısının, tüketicilerin marka tercihinde önemli bir ölçüt olduğuna dikkat çeken ZENNA yönetici ortağı Zafer Natan, havayolu sektöründe, yolcuların farklı alternatifleri denemeye açık olduğunu ve markaların yolcular üzerinde yaşatacağı deneyimin gelecek dönemde tercih potansiyeli oluşturmada önemli bir ölçüt olacağına dikkat çekiyor.