Ekonomiden Sorumlu Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek’in, Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği’nin (OYDER), trafikte 16 yaşını doldurmuş 3.5 milyon aracın yenilenmesine yönelik hurda teşviki talebine yeşil ışık yakması, bu yıl iç pazarda yüzde 10’a varan oranlarda küçülmenin beklendiği otomotiv sektörünü umutlandırdı. Sektör temsilcileri, hurda teşvikinin verilmesi halinde daralmanın yüzde 6’lara düşeceği öngörüsünde bulunurken, özellikle ticari araçlarda ÖTV’nin kaldırılmasını istedi. Ayrıca hurda teşvikinin sürekli hale gelmesi gerektiği dile getirildi.
Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Başkan Yardımcısı Ömer Burhanoğlu, hurda teşviki verilmesi halinde sektörde mutlaka pozitif etkinin doğacağını belirterek, “Şu an Türkiye’de politik sebepler, döviz kurundaki oynamalar gibi nedenlerle ciddi bir belirsizlik hakim. Bu da otomotiv satışlarını etkiliyor. Yılın ilk üç ayının ardından bu etkileri görmeye başladık. Öngörüler iç piyasada yüzde 10 civarında daralma olacağı yönünde. Hurda teşviki çıkması halinde ise yıl tahmini yüzde 6’larda kapanacaktır. Bu da gayet güzel bir rakam” dedi. Burhanoğlu, hurda teşvikinin pazarı hareketlendirmesinin yanı sıra tüketim açısından da olumlu etki yaratacağına dikkati çekerek, “Sistemler çok değişti. Güvenlik olarak yeni araçlar eskilere göre çok farklı. 15 yılın üzerinde araçlardan bahsediyoruz. Bunlar çok eski teknolojiler” diye konuştu. Hurda teşvikinin devreye girmesini umduklarının altını çizen Burhanoğlu, sözlerine şöyle devam etti: “Hurda teşviki beklentimiz; ticari araçlarda KDV’nin kalması, ÖTV’nin ise kaldırılması yönünde. Binek araçlarda ise teşvik motor hacimlerine göre değişecektir. Çünkü motor hacimlerine göre farklı ÖTV’ler söz konusu. Araç başına rakam konuşulur düşüncesindeyiz.”
‘Türkiye’de üretilen araçları özendirecek önlemler alınmalı’
Ermetal Şirketler Grubu CEO’su Yesari Süalp de hurda teşviki uygulaması sırasında Türkiye’de üretilen araçları özendirecek ek önlem de alınması halinde, otomotiv sektörüne fayda sağlanacağını savundu. “Bu yıl iç pazar satışlarında geçen yıla göre yüzde 7-10 oranında küçülme öngörülüyor. İlk 4 ayda ortalama yüzde 7 küçülme gerçekleşti. Ticari araçlarda bu küçülme oranı yüzde 12 seviyesine ulaştı” diyen Süalp, “Türkiye’de üretilen araç satışlarının toplam satış içindeki payı yüzde 28’ler civarında. Bu uygulama satışların artmasına katkı yapmasını beklediğimiz bir ortamda, yerli araç satışını da artırırsa, istihdama olumlu yansır. Serbest piyasada bu kural uygulanamasa bile devlet alımlarında öncelik verilerek katkı sağlanabilir” diye konuştu. Türkiye’de Kasım 2010 ile Aralık 2011 arasında uygulanan teşvik kapsamında yaklaşık 52 bin aracın hurdaya ayrıldığını anımsatan Süalp, o tarihlerde global krizin etkileri çok fazla olduğu için teşvikin satışlara olumlu yansıdığını vurguladı.
Süalp, hurda teşvikinin satışları canlandırmasının yanı sıra çevreye olumlu katkı sağlayacağını ve teknolojik araçlarla trafik kaza riskinin en aza indirileceğini ifade etti.
‘Hurda teşviki uygulamasının sürekli hale gelmesi gerekiyor’
Yeşilova Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ali İhsan Yeşilova ise hurda teşviki uygulamasının sürekli hale getirilmesi talebinde bulunarak, “20-25 yaşın üzerindeki araçlar belirli oranlarda teşvik edilerek sistemden çekilmeli. Eski araçların yerine yeni teknoloji, çevreci, ekonomik araçlar devreye girmeli. Bu yıl özellikle ticari vasıta tarafında daralma yaşanıyor. Daralma ticari araçlarda belli segmentlerde yüzde 20’yi bulurken, ortalama yüzde 15 seviyesinde. Hurda teşvikinin bu daralmayı belirli oranda rahatlatacağı düşüncesindeyiz. Hurda teşviki ile ilgili belli bir deneyime sahibiz. Bu deneyimlerden yola çıkarak cezbedici oranda teşvikler verilmeli” dedi. Diğer yandan otomotiv teknolojisinin en hızlı gelişen endüstrilerden biri olduğunun altını çizen Yeşilova, sözlerine şunları ekledi: “Yeni modellerde yeni teknolojiler kullanılıyor. Çevreye daha az zarar veren, daha az yakıt tüketen, daha ekonomik, çevreci araçlar üretiliyor. Eski araçlarda bu özelliklerin çoğu yok. Dolayısıyla hem çevreye hem ülke ekonomisine ciddi anlamda zarar veriyorlar. Yakıt tüketimleri de çok fazla. Yakıtın tamamını ithal ettiğimizi de düşünürsek eski araçların sistemden çekilmesi tüm sektörlere destek sağlayacaktır. Yeni teknolojiye sahip araçlar her şeyden önce insan hayatı açısından çok önemli.” (Dünya)