Sivil havacılık sektöründe dünya çapında bir gerileme veya diğer adıyla daralma yaşanmasının altında yatan gerçeği tam anlamıyla kavramak zor olsa gerek. ABD'nin ve Avrupa'nın hatırı sayılır şirketleri, birer birer kapılarını kapatırken "Bu şirketlere ne oldu?" diye soran olmadı. Başta, Uluslararası Hava Taşıyıcıları Birliği, IATA olmak üzere herkes oturduğu yerden ahkam kesmeyi sürdürdü. Hiç kimse temel neden üzerinde durmadı. Yani global veya küresel krizin nereden kaynaklandığı veya bu krizin havacılık sektörünü neden bu kadar fazla etkilediğini sorgulamadı. Yolcu sayısı günden güne artarken, yeni destinasyonlar hizmete girerken ve sivil havacılık filoları her gün büyürken “Bu düşüş neden yaşandı?” diye irdeleyen olmadı. 60'a yakın irili ufaklı havayolu şirketinin kapanmasına neden olan olayların birer birer belirlenerek bir memorandum şeklinde yayınlanması yerinde olacaktı. Ama olmadı, olamadı. Hala “Bu şirketler neden battı?” diye sorulduğunda net cevap yerine klasik "Krizden battılar" sözüne sığınılıyor.
Bana göre bu şirketler çok iyi yönetiliyordu. Ne oldu da iki-üç ay içinde sapır sapır döküldüler? Konuyu hiç kimse mercek altına yatırmadı.
Birileri bu soruların cevaplarını arayadursun biz gözümüzü ülkemize çevirelim. Bundan iki ay kadar önce Türk sivil havacılık otoritesi olan Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, sektörün büyümesi ile ilgili olarak bir açıklama yaptı. Genel Müdür Dr. Ali Arıduru imzasıyla yapılan bu açıklamada sektörün büyüyeceğine işaret edilerek gerekli tedbirlerin alınması isteniyordu. Sektörün büyümesi her zaman düşünülen , ama çok da kolay gerçekleşmeyen bir durumdu. Ama bu kez otorite geleceği görüyor ve gerekli uyarıları yapıyordu. Unutulmaması gereken bir konu var ki, uçuş emniyeti konusunda gerekli önlemleri almayan, bu konuyu mali olarak aşamayan şirketler batmaya veya kapanmaya mahkumdur. Bu nedenle yapılan uyarı yerinde ve zamanındaydı. Çünkü o açıklamada verilen rakam aynen doğrulandı ve tam iki ay sonra, yani bu günlerde Türk Sivil Havacılık sektörü büyüme gösterdi ve uçak sayısı 282'ye ulaştı.
Şöyle geçmişe bir baktığımızda Türk sivil havacılık sektöründeki uçak filosuna 2007 yılında 26, 2008 yılında 49, 2009 yılı Mayıs ayı itibariyle 22 adet geniş gövdeli hava aracı eklendi. Böylece havayolu işletmelerinin sahip olduğu uçak sayısı 282’ye yükseldi. Atlasjet şirketinin bir adet Airbus 330 tipi uçağı getirdiğini, yine aynı şekilde Sky Havayolları'nın Airbus 321 tipi bir uçağı filosuna dahil ettiğini ve toplam 13 uçaklık bir filoya ulaşacağını söyleyebiliriz. Saga Havayolları'nın ise bir adet Boeing 737-800 tipi uçağı getirerek Dalaman- Londra hattında turist taşımaya başladığını, bir ay sonra bu uçağın bir kardeşinin daha geleceğini söyleyebiliriz. Ayrıca yine özel sektörde Airbus-330 getiren ikinci şirket olarak yakın bir zamanda bu tip bir uçağı da filosuna dahil ederek 6 uçaktan 9 uçağa çıkacağını böylece son üç ayda yüzde 50'lik bir büyüme gösterdiğini göreceğiz. Kıbrıs Türk Hava Yolları'nın da bir adet Boeing 737-800 tipi uçağı getirip, filoya dahil ettiğini biliyoruz. Bunun dışında yeni kurulan Turkuaz Şirketi’nin iki uçaktan sonra, iki adet uçağı daha filosuna dahil edeceğini biliyoruz. Yine yeni kurulan Tailwind Şirketi'nin uçuş ruhsatını aldığı ve getirdiği 3 adet Boeing 737-400 tipi uçağı Türk tesciline kattığı biliniyor. Türk sivil havacılık sektöründe 3'ü kargo olmak üzere toplam 17 şirketin böylece toplam uçak sayısı 282'ye ulaşması krize inat büyümenin ve gelişmenin önemli bir göstergesi olsa gerek.
Havacılık sektöründe Türk şirketlerinin tercih edilmesinde, elbette şirketlerin yöneticilerinin ilişikleri, davranışları kadar kaptanların ve kabin görevlilerinin de büyük katkısı vardır. Çünkü onlar aldıkları eğitimle, bilgi ve birikimleri ile dünyanın ileri ülkelerinde görev yapan meslektaşlarından hiç de geri kalmadıklarını her zaman ve her yerde gösteriyorlar. Bu başarının hayata geçmesinde sektörü çok az bir kadro ile sevk ve idare eden Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün özverili ve çalışkan personelinin, onları yöneten idarecilerin ve doğaldır ki kurumun Genel Müdürü Sayın Dr. Ali Arıduru'nun hakkını teslim etmek hakkaniyete uygun bir davranış olsa gerek.
- BIST 9549.89
- Altın 3005.985
- Dolar 34.5383
- Euro 35.9979
- İstanbul 6 °C
- Ankara 0 °C
- Galataport Projesi'nde sona yaklaşıldı
- BMW, deniz biyoyakıtını UECC, GoodShipping ile test edecek
- Kiralık minibüse talep artışı var
- VW'de üst düzey atama
- Ünye Limanı Türkiye'yi lider yapacak
- Türkiye’nin en değerli markası yine THY
- İzmir-Antalya seyahat süresi 3 saate inecek
- Osmanlı'nın projesi ülkeye milyarlarca dolar gelir sağlayacak
- Otomotivde üretim artıyor, satış beklentileri yükseldi
- Toyota Türkiye, 800 kişi istihdam edecek
- Otomobil ihracatı mayıs ayında yüzde 56 azaldı
- HAVAŞ 21 havalimanında hizmete başladı
- İran'a ait yük gemisi Irak karasularında battı
- 'Jet uçak' çözümü ile gemi ihracatına hareketlilik geldi
- Rus savaş gemisi Çanakkale Boğazı’ndan geçti
Havacılık sektörü krize inat büyüyor
MUSA ALİOĞLU
Bu yazı toplam 3761 defa okunmuştur.
Yorumlar
Kemal akkoyun
28 Haziran 2009 Pazar 16:07
tabilide büyüsün
tabikide büyüsün büyüsünkü iş olanakları artsın okadar işsiz üvn mezunu insan var iş imkanı bulurlar ben bile işsizim su anda ama sunu söyliyim gercekten musa beyin iş gecmisi gercekten cok güzel masallah bi hemserisi olarak gurur duydum RABBİM YOLUNU ACIK ETSİN
88.238.146.51
Yazarın Diğer Yazıları
- Havacılıkta iletişim20 Aralık 2011 Salı 12:39
- Uçaktaki suçlara ceza18 Ekim 2011 Salı 01:00
- Havacılığın gizli devi: ILFC13 Ağustos 2011 Cumartesi 14:39
- THY Holding10 Haziran 2011 Cuma 08:55
- Havacılığın gizli devi: ILFC14 Mayıs 2011 Cumartesi 11:51
- Binali Yıldırım, Rekorlar Kıran Bir Bakandı31 Mart 2011 Perşembe 11:32
- Çukurova Havaalanı için engeller kalktı01 Kasım 2010 Pazartesi 11:00
- ICAO Konferansından neler konuşuldu?15 Ekim 2010 Cuma 01:35
- Çukurova Havaalanı için engeller kalktı17 Eylül 2010 Cuma 17:35
- Havacılık haberleri ve medyamızın tavrı15 Mart 2010 Pazartesi 12:13
- Kardeşleri kesildi, o hala uçuyor22 Şubat 2010 Pazartesi 13:23
- Türkiye Ralli Şampiyonası’nın isim sponsoru Shell Helix oldu
- Şehirler arası otobüs pazarının tercihi: Mercedes-Benz
- Ralli sezonu Sarıkamış’ta açılıyor
- Jeep, 2020 modeller için fiyat sabitliyor
- TAV, ABD’de dördüncü yolcu salonunu açtı
- Dakar Rallisi'nde bir ölüm daha meydana geldi
- TRAGGER, T-Car ile ANFAŞ Fuarı’nda
- Goodyear, LPM2 yarışlarına hazırlanıyor
- Şans getirsin istedi, tazminat ödeyecek
- 2020 Türkiye Ralli Şampiyonası taslak takvimi açıklandı
1/20
- Türk Yıldızları'nın İstanbul'u selamlaması
- Kabin emniyet çalıştayı gerçekleştirildi
- Geleceğin otomobilleri sahneye çıktı
- Citroën, Paris Otomobil Fuarı’nda iki konsept modelinin müjdesini verdi
12345678
- Mine KayaSözleşmeli araçlar ile ilgili ‘KAOS’
- Yalçın AltınMitsubishi, Yeni Canter’in Lansmanı’nı gerçekleştirdi
- FATİH YILMAZTÜLOMSAŞ'ın Başarısı ve Hedefleri
- ERCÜMENT TAHMAZGÜMRÜKTE NELER OLUYOR?
- MUSA ALİOĞLUHavacılıkta iletişim
- BİNALİ YILDIRIMCumhuriyet tarihinin en büyük karayolu seferberliği
- Ahmet SarıahmetoğluKurumsallaşmanın zorluğu
- Mevlüt BAYRAKKurumsallaşma ve Eğitim
- M.Sabri DânâbaşYatırım Kriz Dinlemez!
- Mustafa YILDIRIMSivil toplum örgütleri ve sorumluluk
- Ali Osman ULUSOYGeleceği görün
- SEÇİL ÖZYANIKNe Değişti?
- ADNAN SAKA"Liman Kenti Aliağa"
- MERİÇ KÖYATASIBayraksız Vatan !
123
- Tellere çarpan helikopter saniyeler içinde parçalandı
- Elektrikli uçak havalandı
- Rüya uçakla akıl almaz kalkış!
- Coredon'un uçağı böyle boyandı
12345678
ÇEVRE
- Galataport Projesi'nde sona yaklaşıldıDünyanın en büyük sahil şeridi projelerinden birisi olan Galataport Projesi'nde sona yaklaşıldı. Beyoğlu Belediye Başkanı Haydar Ali Yıldız bir yıl içerisinde tamamlanması planlanan projeyle ilgili bilgi aldı.
- BMW, deniz biyoyakıtını UECC, GoodShipping ile test edecekBirleşik Avrupa Otomobil Taşıyıcıları (UECC) ve sürdürülebilir nakliye girişimi GoodShipping Programı, UECC'nin rulolarında deniz biyoyakıtını (BFO) test etmeye devam etmek için şimdi otomobil üreticisi BMW Group ile ortaklık kurdu.
- Muğla'da tekneler tura çıkmak için hazırlanıyorMuğla'nın Marmaris ilçesinde koronavirüs tedbirleri kapsamında ticari faaliyet yapmaları yasaklanan günübirlik tur tekneleri ile mavi tur teknelerinin bakım çalışmaları devam ediyor.
- Ortaköy Sahilinde yunuslar görüldüKarantina süreciyle beraber insanların evlerine çekilmesi ile dünyanın dört bir yanından hayvanların sokaklara, caddelere çıkmasına şahit oluyoruz. Ortaköy sahilinde de yunuslar ortaya çıktı.
HAVA YOLLARI
- Türkiye’nin en değerli markası yine THYUluslararası marka değerlendirme kuruluşu Brand Finance'ın araştırmasına göre Türk Hava Yolları, 2 milyar dolara yaklaşan marka değeriyle bu yıl da "Türkiye'nin en değerli markası" oldu. Aytemiz, Kordsa ve Mars Lojistik ilk marka arasına girdi.
- THY, dış hat uçuşlarının başlama tarihini açıkladıTürk Hava Yolları (THY) Basın Müşaviri Yahya Üstün, "18 Haziran itibarıyla Avrupa’daki 16 şehirden Anadolu’daki 14 noktaya direkt uçmaya başlayacağız" dedi.
- Uçak içine kabin bagajı alınmayacakİstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı terminal işletmecisi ISG, yarın başlayacak iç hat uçuşlarında uçak içerisine kabin bagajı kabul edilmeyeceğini duyurdu.
- Türkiye’den ilk yurt dışı seferi Kıbrıs’a yapılacakİç hat uçuşları 4 Haziran’da dış hat uçuşları ise 10 Haziran’da başlayacak. Dış hatlarda uçuşlar ilk olarak KKTC’ye olacak.
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim