Dünya üzerinde uzay araçlarını saymasak en pahalı ulaşım araçları uçaklardır diyebiliriz. Uçaklar, binlerce parçadan meydana geliyor. İşin daha önemli bir yanı da, bu parçaların hemen hemen tamamına yakınının ayrı ayrı yerlerde, ayrı kurumlar tarafından üretilerek bir araya gelmesidir. Hal böyle olunca bir uçağın maliyeti yükseliyor, onu satın almakta o kadar zor oluyor. Uçakların pahalı birer oyuncak olduğunu bilen havayolu işletmecileri bunun da çözümünü bulmuşlar. Uçakları kiralayarak işletmenin uçak ihtiyacını karşılıyor ve çözümü böyle hayata geçiriyorlar. Lessor diye tabir edilen uçak kiralama firmalarına baktığımızda ise bunların içinde bir marka var ki ayrı bir şekilde mütalaa edilmeye değer. Kısa adı ILFC (İnternational Lease Finance Corparation) olan bu şirketin bir dünya devi olduğunu peşinen söylemeliyiz. Kısa adı AIG olan American İnternational Group Inc. olan sigorta devinin bir alt kuruluşu olan ILFC bu gün dünyanın 130 ülkesinde faaliyet gösteriyor ve elinde 1000′e yakın büyük gövdeli motorlu hava aracı bulunmaktadır. 1973 yılında kurulan şirketin gücünü size anlatabilmek için verdiği siparışlerın başlıklarını bakmak lazım. Gazete haberlerinde “ILFC, 33 adet Boeing siparişi verdi” veya “ILFC, Aırbus’tan bilmem ne kadar uçak teslim aldı”. İşte bu haberlerin arkasında yatan dev şirketin Airbus’in en son ve en pahalı uçağı olan (Tahmini fiyatı 300 milyon dolar) A- 380′den 10 adet sipariş verdiğini de unutmadan söyleyelim. Bir kıyaslama yapmak için söylüyorum, halen THY’nin elinde 155 uçak vardır ve dünyanın en büyük şirketleri arasında yer almaktadır. Ama elinde Airbus 380 yoktur.). Dünyada ILFC’den uçak kiralamayan veya satın almayan bir havayolu şirketi olduğunu sanmıyorum. Herkesin yolu bir gün mutlaka ILFC’nın kapısından geçer, geçmeye de devam edecek. Türkiye’ye baktığımız zaman ILFC’nın en iyi müşterilerinden biri de THY’dir. Onun dışında Onur, Atlas, Sky, Saga, Tailwind, aklınıza gelen bütün şirketlerin ILFC ile teması ve işbirliği vardır.. Türkiye pazarına sıcak davranan ve bu pazarda söz hakkı büyük olan bu şirketin dünya devi olmasının altında yatan gerçek her halde ileriyi en önce görmesi olsa gerek..
Şirketin eski yöneticisi Steven F. Udvar Hazy’den bahsetmeden geçmek olmaz. Fakir bir aileden gelen Macar Yahudisi olan Udvar Hazy hakkında anlatılanlar o kadar çok ki. İlginç bir kişilik, başarılı bir yönetici olarak tanınıyor. Örneğin Türkiye’ye yaptığı ziyareti kendi kullandığı özel jetiyle gerçekleştirdiğini söylersek nasıl bir kişilikle karşı karşıya olduğumuzu anlarız. ILFC’den ayrılan Steven Hazy, ardından kendi şirketini kurarak iş hayatını sürdürüyor. Kısa adı ALC (Air Lease Corporation) olan şirket, Airbus’tan 31 adet A320 ve 20 adet A321 tipi uçak satın alarak ilk atılımını yaptı ve adından söz ettirmeye başladı. ALC şirketi de uçak satın alarak dünyanın her yerindeki havayollarına kiralama hizmeti verecek. ALC bir kaç milyar dolarlık sermayesi ile modern ticari jetler alarak son teknoloji ürünü uçaklardan oluşan portfolyosunu kısa sürede büyütmeyi hedefliyor.. ALC Başkanı ve CEOsu Steven F. Udvar-Hazy: “Geniş müşteri tabanı ve uçak yenilemeye ve büyümeye duyulan küresel talep doğrultusunda A320 ve A321 filo portföy stratejimizi oluşturmada oldukça önemli bir yere sahip. Bugünün havayolu dünyasında; düşük operasyon maliyetleri, yakıt verimliliği, çevrecilik ve maksimum operasyon esnekliği önemli maddeler. Airbus ailesinin tek koridorlu uçakları bu yüksek standartları karşılıyor ve hatta aşıyor” diyor ve kendine bir hedef belirliyor.
Bu uçakların alımına ilişkin anlaşma geçen yıl Farnborough Havacılık Fuarı sırasında ALC Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Steven F. Udvar-Hazy, ALC Başkanı ve COO’su John L. Plueger ile Airbus Başkanı ve CEO’su Tom Enders ve Airbus COO’su John Leahy arasında imzalanmıştı ve sektörde çok konuşulmuştu.
Dünya üzerinde, yüzlerce havayolu şirketini kendilerine kazanmaya çalışan bu iki kuruluşun yanı sıra daha başka uçak kiralayıcıları (lessor) var. Ama ILFC hala daha büyük ve bir numara olma özelliğini koruyor. Uzun sürede korumaya devam edecek..Bir gizli devi size anlatmaya çalıştık. Havacılık dışında uğraşı olmayanların hemen hemen hiç bilmediği bu kuruluşun bilinmesini istedik. Bir Boeing 737-800 tipi uçağın liste fiyatının 75 milyon USD olduğunu da söyleyerek, ILFC’nın mali gücünü size anlatmak isteriz.. Şirketin internet sitesine girdiğiniz zaman, faaliyet gösterdiği ülkeleri ve işbirliği yaptığı havayolu şirketlerini gördüğünüzde sanki Dünya Bankası’nın sitesini gezdiğiniz hissine kapılabilirsiniz. Şaşırmayın lütfen, çünkü ILFC gerçekten görünmeyen bir dünya devi.
İSTANBUL HABER AJANSI