Geçtiğimiz aylarda ortaya çıkan Cambridge Analytica skandalı sonrasında kullanıcıların güvenini kaybeden Facebook, uzun süredir başını ağrıtan asılsız haberler konusunda yeni düzenlemeler yaptıığını açıkladı. İşte firmanın konuyla ilgili resmi açıklaması:
Haber okuryazarlığı kampanyası: Facebook, daha önce Türkiye’deki topluluğuna da sunduğu haber okuryazarlığı kampanyasını güncelleyerek yeniden hayata geçiriyor. Kampanya kapsamında insanlara, asılsız haberleri tespit etme konusunda ipuçları ve Facebook’un bu konuda attığı adımlarla ilgili bilgiler sunulacak. Bilgiler, dikkat çekmesi amacıyla insanların haber kaynağının en tepesinde belirecek ve basılı mecralarda yayınlanacak. Kampanya ilk olarak ABD’de başlayacak ve yıl içinde diğer ülkeleri de kapsayacak şekilde genişletilecek.
Akademik Komisyon aracılığıyla yanlış haberlerin ölçülmesi: Facebook, Nisan ayında sosyal medyanın seçimler ve genel olarak demokrasi üzerindeki rolü üzerine bağımsız araştırmalar yapılmasına yardımcı olacak yeni bir inisiyatifi duyurmuştu. Önümüzdeki haftalarda Komisyon, Facebook’taki yanlış haberlerin miktarını ve etkilerini ölçmek için araştırma teklif çağrısı yapacak. Komisyon daha sonra hangi akademisyenlerin hibe alacağına ve araştırmaları için Facebook’un gizlilikle korunan veri setlerine erişebileceğine karar vermek için yapılacak bağımsız değerlendirme sürecini yönetecek.
Tüm bu yenilikler, Facebook’un insanların asılsız bir haberle karşılaştıklarında daha bilgili kararlar vermelerine yardımcı olma amacıyla attığı adımların bir parçasını oluşturuyor. İnsanların Facebook’ta doğru bilgi görmek istediğinin bilinciyle hareket eden Facebook, yanlış ve asılsız haberlerle mücadelesini yerel düzeyde de sürdürüyor. Bu çalışmaları kapsamında platform, Ekim 2017’de “Asılsız Haberleri Tespit Etme” kılavuzunu Türkiye’deki kullanıcılarına sunmuştu. Kılavuz, dikkat çekmesi amacıyla üç gün boyunca Türkiye’de Facebook kullanan insanların haber kaynağının en tepesinde belirmiş ve çeşitli gazetelere konuyla ilgili tam sayfa ilan verilmişti. Tüm bunlara ek olarak Facebook, asılsız haberlerle mücadele kapsamında Türkiye’de Kadir Has Üniversitesi Yeni Medya Bölümü ile işbirliği yapıyor ve çeşitli sektörlerden konuyla ilgilenen paydaşlar, akademisyenler ve uzmanlarla yuvarlak masa toplantılarında bir araya gelerek fikir alışverişinde bulunuyor.