Emirates Grubu, yayınladığı 2017-18 Yıllık Raporunda, 31 Mart 2018 tarihinde sona eren mali yılla ilgili olarak, geçen yıla göre yüzde 67 artışla, 1.1 milyar dolar bedelinde kar elde ettiğini bildirdi. Grup’un geliri 27.9.milyar dolar bedeline ulaşarak, geçen yılın sonuçlarına göre yüzde 8 artış sağladı ve Grup’un nakit bilançosu, mart ayında çıkarılan tahvilin ve mart sonunda Paskalya tatillerinin erken başlamasının da desteği ile yüzde 33 artarak 6.9 milyar dolar bedeline ulaştı. Genel kâra paralel olarak, Grup, Dubai Yatırım Kuruluşu’na 545 milyon dolar beyanında bulundu.
Mali sonuçlara ilişkin değerlendirmelerde bulunan Emirates Havayolu ve Grubu Yönetim Kurulu ve İcra Kurulu Başkanı Şeyh Ahmed Bin Saeed Al-Maktoum: “2017-18 dönemindeki iş koşulları iyileşse de zorlu olmaya devam etti. Siyasi istikrarsızlığın sürdüğünü, maliyetlerimizi arttıran petrol fiyatı artışları ve amansız rekabet nedeni ile marjlarda aşağıya yönelik baskı olduğunu gördük. Olumlu tarafında ise, küresel hava kargo endüstrisindeki sağlıklı toparlamadan ve ABD doları karşısında başlıca kurlarda oluşan görece güçlenme sayesinde faydalar elde ettik. Her zaman için, geleceğe yönelik bakış açımızı kaybetmedik. 2017-18 döneminde, Emirates ve dnata, art arda 30 yıl kar elde ederek, işletmenin her kesiminde büyüme sağlayıp ve gelecekteki başarımızı teminat altına alacak inisiyatiflere ve altyapıya yatırım yapmaya devam etti” dedi.
2017-18 döneminde, Grup, hava taşıtı ve ekipmana, modern tesislere, en son teknolojilere ve personele 2.5 milyar dolar bedelinde yatırımlar yaptı.
Emirates ayrıca, 2022 yılından itibaren teslim edilecek olan 40 Boeing 787-10 Dreamliner için 15.1 milyar dolar bedelindeki sözleşme ve 16 opsiyonu ile birlikte, 36 ek A380 hava taşıtına yönelik 16 milyar dolar bedelindeki sözleşmeler ile iki önemli taahhüdü olduğunu açıkladı.
Yıl içerisinde, dnata’nın kilit yatırımları şunları içerdi: AirLogistix USA’nın iktisabı ile birlikte ABD kargo pazarına girmesi; London Gatwick, Amsterdam-Schiphol ve Adelaide’deki yeni antrepolar ve ekipmanla birlikte kargo kabiliyetlerinin genişletilmesi; Dublin ve Melbourne’daki yeni catering tesisleri, Karachi ve Melbourne’daki yeni marhaba yolcu salonları.
80’den fazla bağlı kuruluşu dahilinde, Grup’un toplam işgücü yüzde 2 azalarak 103.363’e indi ve Emirates ve dnata dahilindeki genel verimlilik iyileştirmesinin bir parçası olarak, 160 farklı uyruğu temsil etti.
Emirates’in performansı
Emirates’in toplam yolcu ve kargo kapasitesi, 2017-18 sonu itibarı ile, önceki 61 milyar sınırını aşarak 61.4 milyar ATKM bedeline ulaştı ve dünyanın en büyük uluslararası taşıyıcısı olma konumunu güçlendirdi. Şirket, 2016-17 dönemi sonrasında yıl boyunca, kapasitesini, yüzde 2 gibi ılımlı bir oranla arttırdı ve kazançlarını iyileştirmeye odaklandı.
Emirates, mali yılda, geçen yılın rekor rakamının ardından, sekiz A380 ve dokuz Boeing 777-300ER’den ibaret olan 17 yeni uçak satın aldı. Aynı zamanda, sekiz eski uçağını da aşamalı olarak hizmetten kaldırıldı ve bu da filosundaki toplam adedi, mart sonu itibarı ile 268’e çıkardı. Filoda, 25 uçağı içeren filo dönüşümü, yine bir yıl içerisinde yürütülen en geniş dönüşümlerden birisi idi ve Emirates’in ortalama filo yaşını 5.7 yıl gibi genç bir yaşta tutmaya devam etti.
Bu da Emirates’in, çevre, operasyonlar ve müşteriler için daha iyi olan genç ve modern bir filo işletmeye yönelik stratejisinin altını çiziyor. Şirket, dünyanın en büyük çaplı Boeing 777 ve A380 işleticisi olmaya devam ediyor, her iki hava taşıtı da günümüzde göklerde dolaşan en modern ve ekili geniş gövdeli uçakları arasında.
Yıl içerisinde, Emirates iki yeni yolcu destinasyonu lanse etti: Phnom Penh (Kamboçya) ve Zagreb (Hırvatistan). Ayrıca, 15 mevcut destinasyona uçuş kapasitesi ekledi ve müşterilerine, uçuş zamanları ve sonraki bağlantılarla ilgili daha fazla seçenek sunmuş oldu.
Emirates ayrıca, küresel bağlantısını ve müşteri potansiyelini stratejik ortaklıklarla büyüttü. 2017-18 döneminde, Emirates, flydubai ve Cargolux ile önemli ortaklıklar kurarak yolcu ve kargo müşterileri için hava hizmetleri seçeneklerini genişletmiş oldu. Emirates, ayrıca, 2023 yılına kadar Qantas ile olan ortaklığınıuzatmak üzere yetki de aldı.
Yüksek düzeyde rekabetçi iş ortamı nedeni ile ücret ayarlamaları ve seyahat edenlerin taleplerini etkileyen siyasi zorluklar olmasına rağmen, Emirates gelirini 25,2 milyar dolar bedeline çıkarabildi. Yılların ardından ilk kez, Emirates’in kilit marketlerinin çoğundaki kurlar karşısında ABD dolarının değer kaybetmesi, şirketin tabanında 180 milyon dolar değerinde olumlu etki yarattı.
2016-17 mali yılı sonrasında, toplam işletme maliyetleri yüzde 7 artış gösterdi. Mali yıl içerisinde, jet yakıtının ortalama fiyatı, yüzde 15 gibi keskin bir artış sergiledi. Kapasite artışına paralel olarak yüzde 3 daha yüksek olan artışla birlikte, şirketin yakıt faturası, geçen yıla göre, yüzde 18 olarak büyük bir artışla, 6.7 milyar dolar değerine ulaştı. Yakıt, 2016-17 dönemindeki yüzde 25 oranına göre, şu anda işletme maliyetlerinin yüzde 28’sini oluşturuyor ve şirket için en yüksek maliyet bileşeni olmaya devam etti.
Şirket, tüm pazarlardaki güçlü rekabetçi baskıyı başarılı bir şekilde yönetti ve karını 762 milyon dolar bedeline çıkardı; bu, geçen yılın sonuçlarına göre yüzde 124’lük artış ve yüzde 3 kâr marjı olduğunu ortaya koydu.
Emirates, 58.5 milyon (yüzde 4’ün üzerinde) rekor sayıda yolcu taşıdı ve yüzde 77.5’lik bir Yolcu Koltuk Faktörü elde etti. Geçen yılın yüzde 75.1’lik oranı karşısında elde edilen yolcu koltuk faktörü artışı, koltuk kapasitesindeki yüzde 2 gibi ortak düzey bir artışa rağmen, pek çok pazardaki siyasi belirsizlik karşısında başarılı kapasite yönetiminin bir sonucudur.
Emirates mali yılı 5.6 milyar dolar bedelindeki sağlıklı ve arttırılmış düzeydeki nakit varlıkları ile kapattı.
Emirates’in uçak içi ve karadaki yenilikleri
Emirates, 777-300ER uçağında, First Class’taki tamamen kapalı süitler ile birlikte, yenilenen Business Class ve Economy Class kabinlerine ek, 777-200LR uçağında, yeni, genişletilmiş, 2-2-2 düzenindeki Business Class koltukları ve Emirates A380’deki popüler Uçak içi Dinlenme Salonunun yenilenmiş versiyonunu yolcularına sundu.
Karada ise Boston’da, Emirates, premium yolcuları ve sık uçan kişilere yönelik olarak, yeni bir lounge açtı, Singapur ve Bangkok’taki loungeları yeniden donattı ve Dubai havaalanı Concourse B’deki salonlarında, 11 milyon dolar değerinde tadilat gerçekleştirdi.
Emirates ayrıca, online ve mobil olarak iletişim merkezleri aracılığı ile, daha iyi ve daha da kişiselleştirilmiş müşteri deneyimleri sunmak üzere, yeni kanallara ve teknolojiye de yatırım yaptı.
2018-19 dönemi için, Emirates, İngiltere’de Londra Stansted, Şili’de Santiago, İskoçya’da Edinburgh’a yönelik yeni rotalarının ve Dubai ve Auckland arasında Bali aktarmalı uçuşlarının yanı sıra, mevcut destinasyonlarına yönelik kapasite arttırımı gerçekleştirildiğini duyurdu.
Emirates SkyCargo
Emirates SkyCargo, dirilen piyasada güçlü bir performans sergiledi ve şirketin genişleme faaliyetlerinde, toplam taşımacılık gelirlerine yüzde 14’lük katkısı ile, bütünleyici bir rol oynamaya devam ediyor.
Hızlı değişen talep parametreleri olan bir hava taşımacılığı pazarında, Emirates’in kargo bölümü, 3.4 milyar dolar değerinde bir gelir elde ettiğini bildirdi; bu, geçen yılın yüzde 17’lik bedeline oranla etkileyici bir artış. Bu arada da taşınan tonaj, yüzde 2 gibi hafif bir artışla, 2.6 milyon tona ulaştı.
Bu sene, her bir Kilometre Yük Tonajı (FTKM) yük getirisi yüzde 14 artarak, endüstri için oldukça olumlu bir pazar ortamı olduğunu ve başlıca kur değerleri karşısında ABD dolarının zayıfladığını ortaya koydu.
Emirates SkyCargo’nun toplam nakliye filosu 13 Boeing 777Fs bedelinde kaldı.Emirates’in yeni yolcu destinasyonlarına yönelik uçak depo kapasitesine ek olarak, Emirates SkyCargo, Maastricht (Hollanda), Lüksemburg ve Aguadilla’ya (Puerto Rico) yeni kargo hizmetleri lanse etti.
Emirates SkyCargo, kilit endüstri sektörleri için inovatif ürünler geliştirmeye devam etti. Kasım ayında, Dubai CommerCity ile, Dubai’nin bir merkez olarak kullanılması ile e-ticaret için yeni çözümler geliştirmek üzere bir Mutabakat Zaptı imzaladı.
Yıl içerisinde, Emirates SkyCargo, taze kesilmiş çiçekler, meyveler ve sebzeler gibi, bozulabilir ürünlere yönelik Emirates Fresh’i lanse etti. Sıcaklığa duyarlı ilaç ürünleri ile ilgili olaraksa, Emirates SkyCargo, çıkış yerinden varış yerine kadar arttırılmış koruma sağlamak üzere, bir eczacılık ürünleri koridoru programı başlattı ve ayrıca, hassas kargoların korunmasına yönelik yeni nesil termal bir battaniye olan White Cover Xtreme’i sunmak üzere, DuPont ile ortak hareket etti.
Emirates otelleri, özellikle BAE dahilinde yüksek bir rekabet oranına sahip olan pazarda, yüzde 1 gibi orta düzey bir artışla, 203 milyon dolar gelir elde etti.
dnata performansı
59 yıllık geçmişinde, 2017-18 yılı dnata’nın en karlı yılı oldu ve ilk kez 359 milyon dolar kar oranını yakaladı. Önceki yılın güçlü sonuçları üzerinde gelişen dnata gelirleri 3.6 milyar dolar bedeline yönelik yüzde 7’lik bir artış sergiledi. dnata’nın uluslararası ticari faaliyetleri, şu anda gelirlerinin yüzde 68’ini oluşturuyor.
2017-18 dönemindeki kilit inisiyatiflerinden birisi de iş destek fonksiyonlarını dönüştürecek ve sürekli büyüme ve gelişme için, daha iyi karar vermeye, yönetmeye, verimliliğe ve ölçülebilirliğe imkân tanıyan gerçek zamanlı bilgileri temin edecek olan yeni İşletme Kaynak Planlama (ERP) uygulamasını gerçekleştirmek üzere yola çıkması oldu.
2017-18 döneminde, dnata’nın işletme maliyetleri buna göre, yüzde 8 artış göstererek 3.2 milyar dolar bedelini buldu ve bu da tüm iş kollarındaki organik büyüme ve çoğunlukla uluslararası havaalanı operasyonlarında şirketlerin entegre edilmesinin etkisini ortaya koydu.
dnata’nın nakit bilançosu yeni bir yüksek rekor kırarak 1.3 milyar dolar bedelini buldu. İşletme, 2017-18 işletme faaliyetlerinden 506 milyon dolar nakit akışı sağladı, ki bu da geliştirilmiş nakit bakiyesine paralel, yeni bir rekorun göstergesi.
Emirates, dnata ve onların bağlı kuruluşlarından oluşan Emirates Grup’un 2017-18 Yıllık Raporu’nun tamamına aşağıdaki adresten ulaşılabilir: www.theemiratesgroup.com/annualreport