Türkiye İhracatçılar Meclisinin (TİM) "Türkiye İnovasyon Haftası" etkinliğinin açılışı, ATO Congresium'da düzenlenen törenle yapıldı.
Etkinliğe, Ekonomi Bakanı Mustafa Elitaş'ın yanı sıra destek veren ülke adına Fransa Ankara Büyükelçisi Charles Fries, TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkan Yardımcısı Şerafeddin Ceceli ve TEB Genel Müdürü Ümit Leblebici katıldı.
Elitaş, buradaki konuşmasında, günlük yaşamda ve ticarette son dönemde inovasyonun önem kazandığına işaret etti.
Eskiden daha ucuza üreterek rekabetçi olan ihracatçıların artık markalı ürünlere ve Ar-Ge'ye yöneldiğini, tasarım konusunda yeni birimler açtığını bildiren Elitaş, "Dikkat ederseniz bu hususların hepsi insan kaynağıyla ilgili. Eskiyi bilen, bugünü yaşayan ve yarını öngörebilen dinamik gençlere ihtiyaç var, ama çok ihtiyaç var." diye konuştu.
Gençlerin geleceği öngörebilmesi, trendleri takip edebilmesi ve vizyon sahibi olması gerektiğini belirten Elitaş, şöyle devam etti:
"Bir yazar yıllar önce 'vizyon, görünmeyen şeyleri görme sanatıdır' demişti. Bu salona baktığım zaman vizyoner gençleri ve girişimcileri görüyorum. Ülkemizin ve ekonomimizin geleceği için daha da umut doluyorum. İnovasyonun temel dinamiği ihtiyaçtır. İsterseniz 'farklı olma ihtiyacı' deyin, isterseniz 'rakiplerinizin önüne geçme ihtiyacı' ya da 'doğayla mücadelede bir adım öne geçme ihtiyacı' diye adlandırın. Bizim ihtiyacımız olan şey, ülkemizi küresel ticarette çok daha ileriye taşıyacak olan görüşlerin filizlenmesidir. Muasır medeniyet seviyesine ulaşmak için yepyeni bakış açıları benimsemeli, farklı yönlerden olaylara yaklaşmalıyız. Yenileşmeye bakarken meseleyi basit bir ekonomik kalkınma meselesi olarak görmüyoruz. Özellikle 2000'li yılların başından itibaren baktığımızda bunları, hem coğrafyamıza hem de dünyaya katkısı olan hamle olarak değerlendiriyoruz. Bu açıdan yenileşme, yani inovasyon bizler için kritik bir sorun, aşılması lazım gelen önemli bir meseledir. Aynı zamanda yüzlerce yıllık modernleşme tarihimizin de ayrılmaz bir parçasıdır."
"Türk firmaları, rakiplerin önüne geçebilecek düzeye ulaştı"
Ekonomi Bakanı Elitaş, yazar Cemil Meriç'in "Geçmiş, geleceğin malzemesidir" sözünü aktararak, geçmişi bilmenin kendini bilmek olduğunu, ne olduğunu bilenlerin ne olacağına karar verebileceklerini söyledi.
Türkiye'nin geleceğinin de milletin inovasyon kapasitesine bağlı olduğuna işaret eden Elitaş, bu konuda milletin gereken potansiyeli taşıdığını dile getirdi. Türkiye'nin, 2023 Vizyonu çerçevesinde, üreten ve ihracatını sürekli artıran bir ülke olması için reel sektörün yatırım ve işletme aşamalarında çok daha güçlü hale gelmesini amaçladıklarını, bu amaçla yenilikçi fikirler oluşturmayı esas aldıklarını belirten Elitaş, şunları kaydetti:
"Gururla söylüyorum ki şu anda Türk firmaları ürün kalitesi konusunda küresel piyasalardaki rakipleriyle yarışabilecek, hatta bu rakiplerin önüne geçebilecek düzeye ulaşmıştır, ancak büyüyen Türkiye, büyük hedefleri olan bir Türkiye olarak daha kat edecek çok mesafe var. Son yıllarda çok büyük sıçramalar yapmamıza rağmen, Ar-Ge harcamalarının Gayri Safi Yurtiçi Hasıla'ya oranı yüzde 1 seviyesini aşmış olmasına rağmen, daha fazla kaynak aktarma ihtiyacımız olduğunu ifade etmek istiyorum. İnovasyon ürünleri üretimine odaklanan ülkelere baktığımızda bu oranın yüzde 3'lerin üzerinde seyrettiğini görüyoruz. Örneğin Finlandiya'da bu oran yüzde 3,8, Güney Kore ve Japonya'da yüzde 3,4. Bu sebeple Ar-Ge'ye ayrılan payı gelişmiş ülkelerin yakaladığı yüzde 3 seviyelerine çıkarmak en önemli hedefimizdir."