Boğaziçi Üniversitesi Kandilli Rasathanesi’nde, Safiport Derince için deprem hareketinin ve etkilerinin belirlendiği bir rapor hazırlandı. Liman genişletme projesi için çok önemli bir veri olan rapora göre olası deprem riskleri belirlendi, proje bu doğrultuda hazırlanıyor.
Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü, Safiport Derince içingerçek bir deprem kaydı hazırladı. Safiport Derince için diğer limanlarda olmayan bir simülasyon çalışması da yapılacak. Bu çalışma ile liman genişleme projesinde olası deprem hareketine bağlı olarak yönetmeliğe uygun tasarım belirlendi ve proje bu doğrultuda hazırlanıyor.
Kandilli Rasathanesi ile tüm geoteknik etütleri paylaştıklarını belirten Safiport Derince yetkilileri yeni yatırımlarda bir daha deprem ile ilgili olası zararların yaşanmaması için her türlü önlemi aldıklarını vurguladı.
Safiport Derince ‘Boğaziçi Üniversitesi Kandilli Rasathanesi’nin Deprem Raporuna’ Göre Yapılanıyor…
Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü Prof. Emeritus Dr. Mustafa Erdik’in projeyle ilgili açıklamalarına göre “Limanın olası bir deprem durumunda göstereceği etkiyi belirleyen bir rapor hazırladık. Safiport Derince bu rapora uygun bir proje ile yapılandırılıyor. ‘Kıyı ve Liman Yapıları, Demiryolları ve Hava Meydanı İnşaatlarına İlişkin Deprem Teknik Yönetmeliği’ ile limanların deprem tasarımı mühendislik kurallarına uygun şekilde düzenlendi. Safiport Derince’de de yapı ve güçlendirmeler bu yönetmeliğe uygun olarak yapılıyor. Liman yapısının depreme dayanıklı tasarlanabilmesi için zemin ortamının çok iyi incelenmesi, liman yapısı tipinin doğru seçimi, dolgu malzemesinin doğru belirlenmesi gerekir. Safiport Derince bizden aldığı rapor doğrultusunda tüm bu parametrelere uygun olarak inşa edilecek bu nedenle ‘Safiport Derince depreme dayanıklı bir liman olacaktır’ diyebiliriz.”
Safiport Derince’den Deprem Yönetmeliği’ne Uygun Tasarım
İzmit Körfezi İstanbul gibi bir mega-kentin hinterlandı içinde yer aldığından bölgede çok sayıda limana ev sahipliği yapıyor. Körfez Bölgesi’nde yer alan limanların kuvvetli bir deprem sonrasında da sadece istenilen ölçüde hasar görmesi ve kritik limanların işlevlerini sürdürmesi gerektiğini söyleyen Prof. Dr. Erdik sözlerine şöyle devam etti; “Deprem sonrası hem fiziksel ve insani kayıpların hem de iş kayıplarının azaltılması ve olası afetin doğru yönetilmesi hayati önem taşır. 17 Ağustos 1999 Kocaeli depreminde Körfez Bölgesi’ndeki limanlar yoğun hasar görmüştür. Birçok limanda işletmeler aksamış, deniz yapılarının bir kısmı kullanılamaz duruma gelmiş ve ne yazık ki büyük kayıplarla karşılaşılmıştır.
1999 depremi incelenince; yeterli zemin etüdünün yapılmamış olması, zemin islahı çalışmalarının eksikliği ve deprem tasarımlarında kullanılan yöntemlerin yetersizliği bu yapılardaki hasarın en önemi sebeplerindendir. Bir kere daha bu tip kayıplara maruz kalmamak için bu eksiklik ve yetersizliklerin - yönetmeliğin ciddi bir şekilde uygulanması ile - giderilmesi gerekmektedir. Sadece Körfez Bölgesi’nde değil, tüm ülkemiz kıyılarında liman tasarımlarının yönetmeliğe göre yapılması, yeterli deprem performans ve emniyetlerinin sağlanmasında en önemli etkenlerden birisidir.”