Çin'in Asya ve Avrupa'da taşımacılık alanında etkisini ve ağırlığını artırmak amacıyla tasarlanan 'Tek Yol, Tek Kuşak' projesine hız verdiği bir dönemde ülkenin küresel taşımacılıkta rolünü artıracak bir anlaşmaya imza atıldı.
Çinli deniz taşımacılığı şirketi Cosco Shipping ve Hong Konglu rakibi Orient Overseas International (OOIL), bu pazartesi günü borsada değerlerini yükselttiler. Bunun nedeni, OOIL'in Cosco tarafından 5,53 milyar dolar karşılığı alınacak olması.
Bu işlem gerçekleştiğinde Cosco Shipping dünyanın 3. konteyner taşıyıcısı olacak. Bu durumda Cosco, Fransız CMA CGM'nin önüne geçerek Danimarkalı Maersk Line ve İsviçreli MSC'nin arkasından 3'üncü sıraya tırmanmış olacak. Uluştırma hisselerinde uzman Crucial Perspective CEO'su Corrine Png, konuya ilişkin değerlendirmesinde, bu anlaşmanın Maersk ve MSC için negatif olduğunu ve Çinli gemicilik şirketinin büyük ticari rotalarda ciddi bir rekabete neden olacağını söyledi.
Geçen yıl iki Çinli armatörün bir araya gelmesiyle oluşan Cosco Shipping 400'ü aşkın sayıda gemiye sahip olacak. Gerçekleşmek için Amerikan regülasyon yetkililerinin ve Çin Ticaret Bakanlığı'nın 'olur'una bakan bu devir operasyonu Çin'in bu sektördeki vizyonunu da gösteriyor.
Cosco bu işlemi Şanghay liman işletmesi ile birlikte gerçekleştiriyor. İşletmenin de yüzde 9,9 payı olacak. Söz konusu operasyonun açıklanması üzerine, Hong Kong borsasında Cosco'nun hisseleri cuma kapanışına oranla yüzde 3,93 prim yaptı.