Endonezya ve Etiyopya’da yaşanan ve toplam 346 kişinin hayatını kaybettiği kazalar sonrası uçuşları durdurulan Boeing 737 Max tipi uçakların ocak ayında tekrar kullanılmaya başlaması planlanıyor.
Boeing, uçağın sisteminde yer alan teknik bir problem sebebiyle iki kez çakılıp 356 kişinin ölümüne sebep olduktan sonra dünya çapında yere indirilen MAX 8'lerin "yeni yazılımının güvenlik kontrollerinin" tamamlandığını ve uçakların önümüzdeki Ocak ayından itibaren tekrar uçabileceğini umut ettiklerini açıkladı.
Şirketten yapılan açıklamada ABD Federal Havacılık Kurulu'nun uçaklardaki yeni yazılımı Aralık ayında onaylamasının beklendiği açıklandı. Uçağın yazılımındaki 'stall'ı önleyen özellik uçakların burnunu otomatik olarak aşağı indiriyordu. Lion Air ve Etiyopya Havayolları kazalarına MCAS adı verilen bu sistemin sebep olduğu düşünülüyor.
Dünyanın en büyük uçak üreticisi, FAA'in uçakların tekrar uçmasına izin vermesiyle birlikte MAX 8'lerin sipariş veren havayollarına teslimatına başlanacağını duyurdu.
Boeing, bu planlamaya göre geliştirdikleri yeni eğitim programı için de son rötuşların yapıldığını bildirdi.
Endonezya'da Lion Hava Yollarına ait “JT 610” sefer sayılı Boeing 737 Max 8 tipi uçak, 29 Ekim 2018'de, Cakarta'dan Sumatra Adası'ndaki Pangkal Pinang şehrine gitmek üzere havalandıktan kısa bir süre sonra denize çakılmıştı. 189 kişinin yaşamını yitirdiği kaza, bu tip uçakların ilk kazası olarak tarihe geçmişti. Etiyopya Hava Yollarına ait Boeing 737 Max 8 tipi yolcu uçağı da, 10 Mart 2019’da Addis Ababa'dan Kenya'nın başkenti Nairobi'ye gitmek için havalandıktan kısa süre sonra düşmüş, uçaktaki 157 kişi hayatını kaybetmişti.
Etiyopya'daki kazanın ardından Türkiye, Çin, Etiyopya, İngiltere, Almanya, Fransa, Hollanda, Avusturya'nın da aralarında bulunduğu birçok ülke “Boeing 737 Max” tipi uçakların operasyonlarını geçici olarak durdurmuş ve hava sahalarını bu uçuşlara kapatmıştı. Her iki kazada da 737 Max tipi uçaklarda, hücum acısı sensörleri arasındaki veri uyuşmazlığının “Manevra Karakteristiği Takviye Sistemi” (MCAS) adı verilen kontrol sisteminin otomatik pilotu devreye sokmasının etkili olduğu belirtilmişti.