Son dönemde Rusya, Suriye gibi komşu ülkelerle yaşanan sorunlara terör olaylarının yarattığı güvenlik sorunu da eklenince uluslararası nakliye yapan TIR’ların iş yükü oldukça hafifledi. Hal böyle olunca da TIR sahipleri ‘en azından teker dönsün’ düşüncesiyle yeni çareler aramaya başladı.
fatih-sener-004.jpgKonuyla ilgili bilgi veren Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, Türkiye’de uluslararası taşımacılık yapan 60-65 bin tır bulunduğunu söyleyerek, son dönemde yaşanan sorunlar nedeniyle bunların yaklaşık yarısının asli işi olan uluslararası nakliye yapamaz duruma geldiğini dile getirdi. Şener, “Sektörün yüzde 60’ı son konjonktürden çok çok olumsuz etkilendi, ciddi kan kaybediyoruz” derken, araçların ‘boş yatmamak’ yerine ulusal sınırlar içerisinde ya da sorun yaşanmayan Batı ülkelerine iş yapmaya çalıştığını kaydetti. Şener, bu hatlarda da halihazırda iş yapan firmalar olduğuna vurgu yaparak, bu durumun kârsızlık pahasına çalışmak anlamına geldiğini ifade etti. Şener, “Önce Rusya, ardından Suriye ve Mısır, daha sonra Habur Kapısı’nın kapanması... Bunlar hep sektörümüzü zora soktu, çıkış yolu için yardım bekliyoruz” diye konuştu
DÜŞÜŞÜ KOMŞULAR TETİKLİYOR
Şener’in verdiği bilgiye göre Türkiye’de uluslararası nakliye yapan 60-65 bin TIR var, Türk araçların ihraç pazarlarına yaptığı taşıma sayısı ise 1.2 milyon seviyesinde. Bu rakam 2015’te önceki yıla göre yüzde 4 düştü, ancak yılın ilk 2 ayında düşüş yüzde 11’e çıktı. Sadece komşular bazında bakıldığında düşüş yalnız ilk 2 ayda yüzde 19’a çıkıyor. Şener’e göre, bu düşüşlerin etkisi olarak TIR’ların neredeyse yarısı asli işini yapamaz halde
'TURİZMDEN KÖTÜYÜZ PAKET BEKLİYORUZ'
Fatih Şener, krizlerden turizm sektöründen bile çok etkilendiklerini belirtirken, hükümet ve kamu yetkililerinden istedikleri destek paketini şöyle özetledi:
-Motorlu taşıtlar vergilerinin bir yıl süre ile ertelenmesi,
-Zorunlu trafik sigortalarının dondurulması,
-SGK işveren payından ve çalışanların vergi (stopaj) ödemelerinden belirli bir süre muaf tutulması,
-SGK işçi payı ödemelerinin belirli bir süre ötelenmesi,
-Eximbank üzerinden sıfır faizli kredi imkânının sağlanması, vade yapısının ve ihracat kapama taahhütlerinin uzatılması,
-Kamu bankaları aracılığıyla işletme sermayesi olarak kullanılmak üzere 3 yıl vadeli faizsiz kredi imkânı,
-KGF tarafından sağlanan kefaletin kolaylaştırılması,
-Vadesi geçmiş ticari banka kredilerinin, kamu bankaları tarafından uzun vadeli ve düşük maliyetli yeniden yapılandırılması,
-Sektörün, Ekonomi Bakanlığı nezdinde döviz kazandırıcı hizmetler kapsamında değerlendirilmesi, bu kapsamda verilen desteklerden yararlanması.