İzmit Körfezi'nde Poliport limanı kara tanklarından 12 Ocak 2017 tarihinde sızan yakıtın denizi kirletmesiyle başlayan ve daha sonra Körfezin 28 bölgesinde deniz kirliliğine neden olan yakıt sızıntısının kaynağı üzerinde spekülasyonlar yaşanırken, 13 Ocak 2017 tarihinde Tütünçiftlik'te batık barclarının denizden çıkarılması İZMİT KÖRFEZİ DOĞUSUNDAKİ DENİZ KİRLİLİĞİNİN KAYNAĞI tartışmalarına yeni bir boyut kazandırdı.
Canas Product Petroleum Şirketine ait olan ve üzerinde icra takibi bulunan M/T FIRTINA 5 ile M/T HANCI C isimli petrol barclarının, hava muhalefeti nedeniyle demirde bulunduğu bölgede batması ve batık yakıt barclarının 13 Ocak 2017 tarihinde kara vinçleri yardımıyla denizden çıkarılması, İzmit Körfezi'nin doğusunda ortaya çıkan deniz kirliliğinin kaynağıyla ilgili tartışmaları beraberinde getirdi.
Deniz Haber Ajansı'nın gündeme getirdiği batık barçların denizden çıkarılması operasyonu ile Poliport Limanı'ndaki kara tanklarından sızan akaryakıtın denizi kirletmesinin aynı tarihlere denk gelmesi, Poliport Limanı dışındaki deniz kirliliğinin, batık barcların neden olma ihtimalini ortaya çıkardı.
Öte yandan Poliport Limanı'nda sızan Fuel Oil'in CST700 olmasına rağmen, Tüpraş, EVYAPPORT, DP WORLD Yarımca ve Harikalar Plajı'nda deniz kirliliğine neden olan petrol türevinin, CST1600 tipi gemi kaynaklı atık yakıtın olduğunun ön raporlarda ortaya çıkması, "İzmit Körfezi'nin doğusundaki deniz kirliliğinin kaynağı batık yakıt barcları olabilir mi?" sorusunu akıllara getirdi.
Batık yakıt barclarının çıkarıldığı alan ile Tüpraş ve Harikalar Plajı'nın olduğu yer arasında karadan 1 kilometre mesafe olması, İzmit Körfezi'nin doğusunda CST1600 ve CST 2000 tipi gemi kaynaklı deniz kirliliğinin, yakıt barclarından kaynaklanma ihtimalini güçlendirdi.
BARİYER ÇEKİLMEDEN KURTARMA OPERASYONU YAPILMIŞ
Deniz Haber Ajansı'nın ulaştığı görüntülerde, M/T FIRTINA 5 ile M/T HANCI C isimli petrol barclarının denizden çıkarılması operasyonunda, karadan sarkıtılan 700 tonluk kara vinçleri yardımı ile yapılırken, denizden römorkör desteği kullanılmasına rağmen, batık gemilerin bulunduğu alanda hiç bir çevre emniyeti alınmadığı ve denize bariyer serilmediği görülüyor.
Aynı görüntülerde, kara vinciyle denizden çıkarılan 250 DWT taşıma kapasitesine sahip M/T HANCI C isimli 1993 yapımı yakıt barcının iskele bordasında yakıt sızıntısına benzeyen görüntüler yer alırken, barcların denizden çıkarılması esnasında çevresine deniz kirliliğini engelleyici hiç bir önlemin alınmaması dikkat çekiyor.
DENİZ HABER AJANSI'NIN ULAŞTIĞI O GÖRÜNTÜLER
Haber: Recep CANPOLAT / Deniz Haber Ajansı