Gemi ve yat ihracatı hızlandı. Mayıs ayında yüzde 230 artışla ihracatını en fazla artıran sanayi sektörü olan gemi inşacılar, haziran ayında da bu bayrağı kaptırmadı.Geçtiğimiz ay yurtdışı satışlarını yüzde 178 artıran sektörün toplam ihracattan aldığı pay ise tarihinde ilk kez yüzde 1'i geçti. GYİB Başkanı Başaran Bayrak, "Armatörler kendi işlettikleri gemileri satmaya başladı. Bu da ihracat rakamlarına yansıdı" dedi.
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) geçtiğimiz cumartesi haziran ayı ihracat rakamlarını açıkladı. Haziran ayında ihracat bir önceki yılın aynı dönemine göre 1.8 artarak 12 milyar 70 milyon dolara ulaştı. Mayıs ayında olduğu gibi haziran ayında da ihracatını en fazla artıran sanayi sektörü gemi inşa oldu. Haziran ayında yurtdışı satışlarını yüzde 178 artıran sektör, 126 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Gemi ve Yat İhracatçıları Birliği (GYİB) Başkanı Başaran Bayrak, "Sektörün toplam ihracattan aldığı pay ise tarihinde ilk kez yüzde 1'i geçti. Bugüne kadar hep yüzde 1'in altında kalıyordu" diye konuştu.
Bayrak, ihracattaki bu artışta yeni siparişlerin etkisinin az olduğunu dile getirerek, armatörlerin kendi işlettikleri gemileri satmaya başladığını açıkladı. Bayrak, "İhracat rakamları sevindirici. Ancak sipariş defterinde tablo pozitif değil. Büyük sıkıntı var. Ülkede ve bölgede yaşanan siyasi ve ekonomik gelişmeler sektörde kayıplara neden olmuştu. İhracatımızdaki bu artışta yeni inşa çok etkili değil. Armatörler kendi işlettikleri gemileri satmaya başladı, dolayısıyla ihracat artışı hızlandı. Hindistan'a bile gemi satıldı. Armatörlerin sattığı gemilerin toplam ihracattaki payı yaklaşık yüzde 20. Bu da Türk gemi filosunun küçülmeye gittiğini gösteriyor. Armatör elindeki stoğu satıyor" dedi.
"Sektör 1 milyar dolar barajını aşacak"
Gemi ve yat inşa sektörü yılın ilk yarısında ise geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 76 artış sağladı. 2016'nın ilk altı ayında 366 milyon dolar ihracat gerçekleştiren gemi inşa sektörü 2017'nin ilk altı ayında ise yüzde 76 artışla 647 milyon dolara ulaştı. GYİB Başkanı Başaran Bayrak, yıl sonunda 1 milyar dolar barajını aşarız. Sene sonu hedefimiz 1.1 milyar dolardı. Şimdiden bunun yarıdan fazlasını gerçekleştirdik. Geçen yıl maalesef 1 milyar dolar pazarını aşamamış ve 958 milyon dolarda kalmıştık" şeklinde konuştu. İhracatta en büyük pazar başta Norveç olmak üzere Avrupa ülkeleri oldu. Yeni pazar arayışlarının devam ettiğini ifade eden Bayrak, "Yurtdışı fuar katılımlarını önemsiyoruz. Son olarak Rusya ve Norveç'teki fuarlara katıldık. İran pazarını çok önemsiyoruz. Büyük potansiyel gördüğümüz bu pazarda araştırmalarımız sürüyor. Biraz zor bir pazar henüz somut bir gelişme elde edemedik ancak buradaki pastadan mutlaka pay almak istiyoruz" dedi.
Yerli yat üreticisi destek bekliyor
Sektör ihracatında yat ve tekne inşanın payının yüzde 22 olduğunu ifade eden GYİB Başkanı Başaran Bayrak, "Yat inşasında dünyanın en büyük ülkerinden biri olmamıza rağmen sektör ihracatı hızlanamıyor. İhracatın yüzde 78'i gemi yüzde 22'si yat ve tekneden oluşuyor. Yatın payı maalesef hiçbir zaman yüzde 25'i geçemiyor. Bakanlık geçtiğimiz mart Türk bayrağına geçişi teşvik etmek için ÖTV'yi sıfırlardı . KDV'yi ise yüzde 1'e indirdi. Bu sektör adına çok sevindirici ve olumlu bir gelişme oldu. Ancak ihracatta istediğimiz noktaya gelebilmek için rakip ülkelerde olduğu gibi hükümetin yerli yat üreticisini destekleyecek bir takım teşvikler ve destekler vermesi gerektiğini düşünüyoruz" dedi.