• BIST 9549.89
  • Altın 3005.805
  • Dolar 34.5348
  • Euro 36.0249
  • İstanbul 17 °C
  • Ankara 13 °C

Altınova tersanelerine Avrupa'dan ilgi artıyor

Altınova tersanelerine Avrupa'dan ilgi artıyor
Dönüşüm projeleriyle Avrupalı armatörlerin ilgisini çeken Altınova tersanelerinde hibritli gemilere yönelik taleplerin artığı ifade ediliyor.

Kalite ve teknolojisiyle ön plana çıkan Altınova Tersaneleri'ne Avrupalı armatörlerden ilgi artıyor. Özellikle dönüşüm projeleriyle ilgili enerji gemilerine yönelik taleplerin arttığını belirten Altınova Tersane Girişimcileri Yönetim Kurulu Başkanı Şükrü Fazıl Uzun, "Dönüşüm projeleri tersanelere de ciddi anlamda iş kapasitesi getirdi. Her tip gemiyi yapabilecek potansiyele sahibiz" dedi.

Fazıl Uzun, gemi inşa konusunda Çin, Singapur, Kore, Vietnam gibi ülkelerle Türkiye arasında bir rekabet yaşandığını ancak Türkiye'nin hem jeopolitik hem de kalite noktasında bu ülkelere göre çok daha iyi bir konumda olmasının Avrupalı tarafından tercih sebebi olduğunu söyledi. Uzak Doğu'da üretilen gemilerin kısa sürede yıprandığını belirten Uzun, "Batılı alıcılar kalite konusunda bu ayrımın farkında. Bu noktada yüzde 10-15 arasında fiyat farkı vermeyi genelde kabul ediyorlar. Özellikle Çin'de üretilen bir gemi aldığınız zaman 6 ay sonra, gemi görünüm olarak 6-7 yaşında gibi gözüküyor.

Türkiye de inşa edilen gemiler ise 5 yıl sonra gittiğiniz zaman bile sanki gemilerin ilk teslim edildiği gün gibi aynı kondisyonda olduğunu görürsünüz. Ayrıca bu bölge de üretilen bir geminin Avrupa'ya intikal etmesi de uzun ve masraflı bir süreç" dedi. Avrupa'da ise İspanyol tersaneleri ile rekabet edildiğini ifade eden Uzun, "İspanyol tersaneleri ile eşit şartlarla karşı karşıya kaldığımız zaman bizim elimizden iş almaları çok zor. Ancak bu tersaneler maddi olarak özellikle ihraç ettikleri gemilerde devletten destek alıyorlar buna rağmen biz bu tersanelerle başa baş rekabet edebiliyoruz" şeklinde konuştu. Uzun, ihracat konusunda belirli oranlarda düzenlemelerin yapılması ile Avrupa'daki İspanyol tersanelerine ciddi anlamda üstünlük sağlayacaklarını söyledi.

Hibritli gemilere talep artıyor

Altınova bölgesi olarak özel tip gemilere yönelik ciddi manada üretim yaptıklarını anlatan Başkan Uzun, "Özellikle Norveç, İzlanda, Belçika, İtalya, Almanya, Fransa ve Danimarka gibi ülkelere kaliteli özel tip gemiler inşa ediliyor. Kalite konusunda hiçbir sorunumuz yok. Her tip gemiyi yapabilecek potansiyele sahibiz" diye konuştu.

Yalova'nın gemi inşa sektöründe ön plana çıktığına işaret eden Uzun, "Dünyada yeni ihtiyaçlara uygun gemi tipleri teknolojik olarak geliştirildi. Bu özel gemilerin Altınova Tersane bölgesinde inşa edilmesi ile ilgili çalışmalarda aynı hızda ilerledi" dedi.

Dönüşüm projeleri ile ilgili enerji gemilerine yönelik taleplerin artığını belirten Uzun bu alanda Türkiye'nin iyi işler çıkardığını söyledi. Uzun, "Dönüşüm projeleri tersanelere de ciddi anlamda iş kapasitesi getirdi bu tarz dönüşüm projeleri giderek yaygınlaşmaya başladı. Powershıp'lerde hem kapasite hem de enerji üretiminin giderek artığını söyleyebiliriz. Bunlar Türkiye'nin büyümesine ve gelişmesine katkı sağlayan işler" ifadelerini kullandı.

Hibritli gemilere yönelik taleplerin artığına değinen Uzun, "Hibrit gemiler denizlerde giderek yaygınlaşıyor. Talebe bağlı olarak bu alanda üretim yapan tersanelerimiz var" dedi. Uçak gemisi yapımına ilişkin bilgi veren Uzun, "Gündemde inşası düşünülen uçak gemileri bölgemizde yapılabilir ancak böyle bir geminin tamamlanabilmesi için ekipman üretim ya da diğer teçhizatlarının Türkiye'de imal edilmesi çok önemli" diye konuştu.

Uzun, gerekli çalışmaların yapılması halinde böyle bir projenin kolaylıkla hayata geçebileceğini söyledi. Bugüne kadar Altınova bölgesine yaklaşık 550 milyon dolarlık yatırım yapıldığını ifade eden Uzun, tersaneler bölgesine yönelik yatırımların eksiksiz bitirebilmesi için yaklaşık 300 milyon dolarlık harcama yapılması gerektiğini ve bu rakamın yapılacak yatırımların büyüklüğüne bağlı olarak değişebileceğini söyledi.

Ar-Ge yatırımları yan sanayiye yapılmalı

Ar-Ge konusunda yatırımların ağırlıklı olarak gemi yan sanayisine yapılması gerektiğini vurgulayan Fazıl Uzun, Ar-Ge çalışmalarının gemi makineleri, sevk sistemleri ve diğer tüm ekipmanların üretimi için yapılmasının çok daha faydalı olacağını belirtti. Dizyan konusunda ise yurt dışına bağımlılığının minimum seviyeye indiğini anlatan Uzun, "Türkiye'de dizayn ile ilgili ciddi ilerlemeler kaydedildi. Milgem projelerinden sivil projelere kadar dizayn ile ilgili ihtiyaçlarımızı karşılayacak noktaya geldik" diye konuştu.

Kaynak: Barış SEDEF / DÜNYA

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim