Demiryollarının kralı
Her Alman ICE (Inter City Ekspres)’yi bilir. Alman Demir Yolları’nın ICE markası yüzde 100 bilinirlik oranına ulaştı. Şirketin yüksek hızlı trenlerinin amiral gemisi. ICE, yıllık ciroya yüzde 8 ila 10 arasında bir katkı sağlasa da şirketin itibarına büyük faydası var.
Son modelin tanıtımı
ICE 3’ün yanından geçerken görülen ICE 4 (sağda) geçen aralık ayında Berlin’de tanıtıldı. Yeni 4 modeli 2016 sonbarında deneme seferlerine başlayacak ve ardından gelecek yıldan itibaren düzenli olarak hizmet vermeye başlayacak. 350 metre uzunluğundaki ICE 4, 830 oturma kapasiteli.
Ünlü selefi
Yüksek hızlı tren seferleri 1957 ila 1987 yılları arasında Avrupa Ekonomik Topluluğu Devletleri (AET), Avusturya ve İsviçre arasında ‘Trans Europ Express (TEE) ile yapılırdı. Bu trenlerde sadece 1. sınıf kompartımanlar bulunurdu. Fotoğrafta efsane TEE treni “Rheingold” görülüyor.
Bugün turizmin hizmetinde
1960’ların lüks treni TEE “Rheingold”un içi böyle görünüyor. Burası kulüp ve bar vagonu. Bugün de demiryolu meraklıları bu atmosferi yaşayabiliyor. Zira turizm şirketleri TEE trenleriyle özel turistik yolculuklar organize ediyor. O zamanın ihtişamını daha yakından görmek isteyenler için…
Uçan trenler
Dizel motorlu trenler 1930’larda Deutsche Reichsbahn zamanında güçlendirildi. Hızlı demiryolu bağlantılarıyla otomobil ve uçaklarla rekabete başladı. “Uçan trenler” 1933’te düzenli olarak sefere başladı. Bu trenler şehirlerarası seyahat süresini önemli ölçüde kısalttı. İlk hızlı tren ağı bugünkü ICE ağınını temeli oldu.
ICE’nin atası
Almanya’daki ilk hızlı tren denemeleri 1903’te yapıldı. Siemens’in ürettiği 3 fazlı elektrik motorlu lokomotifi Berlin’deki deney hattında saatte 210 km. hıza ulaştı. Hızlı lokomotif geliştirme çalışmalarına I. Dünya Savaşı’ndan sonra devam edilebildi.
almanyanin-yuksek-hizli-treni-ice-25-yasinda
Uluslararası rekabet
Geleneksel hızlı trenlerin en hızlısı Fransız TGV (Train à Grande Vitesse). 1981’den beri sefer yapıyor. Yeni modeli AGV, 2007’de saatte 574 kilometre hıza ulaştı. Bu trenlerin ortalama hızı genellike saatte 320 km. TGV tekniğiyle yapılmış trenler Almanya, Belçika, İngiltere İsviçre ve İtalya’da da kullanılıyor.
380 km. hızla Pekin’den Şangay’a
Velaro trenlerinde lokomotif yok. Motorları vagonların akslarına dağıtılmış. Bunların en hızlısı Harmony CRH 380A, Çin’de tarifeli sefer yapıyor. 2010’daki deneme sürüşünde saatte 486 km. hıza ulaştı. Tren bugün Pekin ile Şangay arasında saatte 380 km. hızla sefer yapıyor.
Japonya’nın hızlı treni
Japonya Fransa’dan önce Shinkansen ile gerçek yüksek hızlı treni hizmete sokmuştu. Bu trenlerin habercisi olan ilk Shinkansen hattı, Tokyo Olimpiyatları için 1964 açıldı ve saatte 210 kilometre hızla düzenli sefer yaptı. Bugünkü yeni modeli maksimum 320 km. hızla düzenli olarak hizmet veriyor.
Gelecek vizyonu saatte 1200 km. hız
California’lı Hyperloop, günün birinde hızı saatte 1225 kilometre hıza ulaşan ve elektrikle çalışan yolcu kapsülleri içinde yüksek hızlı bir taşıma sistemi konsepti geliştiriyor. Kapsüller özel olarak inşa edilmiş hava yastıklı tüplerde taşınacak